Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Марко Алексић, доцент

др Јелена Михајловић-Марковић, доцент

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

др ум. Татјана Дробни, самостални уметнички сарадник

Услов

2OHHA2 - Хармонија са хармонском анализом 2 - одслушан и положен

Исход

Развијена знања и вештине у самосталном, теоријски утемељеном, креативном приступу музичкој литератури, како са практично-аналитичке, тако и са стваралачке позиције; способност да се у музичком делу аналитички разреши свака сложенија ситуација у оквиру одређеног хармонског стила; практично овладавање свим, за дати стил, карактеристичним хармонским појавама; развијена способност практичног и вештог реконструисања хармонског језика поједине стилске епохе у целини, као и њених изразитих представника.

Циљ

Проширивање, употпуњавање и доградња познавања хармоније из раније етапе школовања у три смера: теоријском, стилско-историјском и практичном (укључујући и стваралачко-аналитички приступ).

Садржај теоријске наставе

Теоријска настава Начини испољавања националног у музици; модалне и остале специфичне лествице у музици националних школа 19. века; умањена лествица; Модална дијатоника, прожимање дура и мола (акценат на паралелним тоналитетима); Национални романтизам у Русији - опште одлике, хармонске особености; Хармонски језик Александра Бородина; Хармонски језик Николаја Римског Корсакова; Хармонски језик у вокално-инструменталној и инструменталној музици М. Мусоргског; Хармонски језик Петра Иљича Чајковског; Особености хармоније чешке националне школе: Беџих Сметана и Антоњин Дворжак; Музика европског Севера; Национална оријентација у шпанској музици; Национални романтизам у српској музици - опште одлике; Хармонски језик у делима Стевана Стојановића Мокрањца; Хармонизовање модално конципованих (и народних) мелодија (сопранских); Поређење варијанти модалности у хармонским стиловима аутора националних школа; Аналитичко упоређивање присуства западноевропских романтичарских и националних елемената у хармонским стиловима аутора националног усмерења у 19. веку; Општа обележја хармонског језика импресионизма; нова улога хармоније; Хармонија импресионизма као производ специфичне лествичне основе: пентатоника, стари модуси, целостепена лествица; целостепена доминанта; Главни представници импресионизма: хармонија Клода Дебисија; Хармонски језик Мориса Равела; Особености хармонског језика Александра Скрјабина; Стилска многоликост музике 20. века - акценат на хармонској компоненти; Хармонија неокласицизма - опште одлике; Хармонски језик Сергеја Прокофјева; Одлике хармонског језика неокласицизма у делима Паула Хиндемита и француске "Шесторке"; Националне школе 20. века - хармонски језик Беле Бартока; Стилска многостраност и мене хармонског језика Игора Стравинског; Хармонски језик композитора српске музике 20. века - Стевана Христића, Милоја Милојевића, Предрага Милошевића, композитора "Прашке групе"; Нови путеви хармонске и мелодијске организације у музици 20. века: квартни и квинтни акорди, кластери; Вишеслојност фактуре (битоналност, политоналност); Хармонија експресионизма: атоналност, додекафонија Практична настава Израда хармонских задатака и свирање одговарајућих вежби на клавиру, у складу са тематским јединицама претходно обрађеним у оквиру предавања.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Колоквијум

20

Семинари

20

Тестови

5

Активност на часу

5

Домаћи задаци

10

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Писмени испит

20

Усмени испит

20

Литература

Светислав Д. Божић; Дарови и трагови времема прошлог – огледи из хармоније; 2003; Београд: Чугура Принт

Светислав Д. Божић; Меланхоличне сенке друмова јужних – огледи из хармоније; 2005; Београд: Завод за уџбенике и наставна средства

Дејан Деспић; Хармонска анализа; 1987; Београд: Универзитет уметности

Дејан Деспић; Хармонија са хармонском анализом; 2002; Београд: Завод за уџбенике и наставна средства

Мирјана Живковић; Хармонија у оквиру музичких стилова, скрипта; 1978; Београд

Мирјана Живковић, Ана Стефановић, Милош Заткалик (уред.); Музичка теорија и анализа 1 – Зборник Катедре за теоријске предмете; 2004; Београд: Факултет музичке уметности

Мирјана Живковић, Ана Стефановић, Милош Заткалик (уред.); Музичка теорија и анализа 2 – Зборник Катедре за теоријске предмете; 2005; Београд: Факултет музичке уметности

Мирјана Живковић, Ана Стефановић, Милош Заткалик (уред.); Музичка теорија и анализа 3 – Зборник Катедре за теоријске предмете; 2006; Београд: Факултет музичке уметности

Мирјана Живковић, Ана Стефановић, Милош Заткалик, Ивана Стаматовић, Слободан Раицки (уред.); Музичка теорија и анализа 4 – Зборник Катедре за музичку теорију; 2007; Београд: Факултет музичке уметности

Мирјана Живковић, Ана Стефановић, Милош Заткалик (уред.); Музичка теорија и анализа 5 – Зборник Катедре за музичку теорију; 2008; Београд: Факултет музичке уметности

Јелена Михајловић-Марковић; Видови организације тоналног система Сергеја Прокофјева; 2018; Београд: Факултет музичке уметности

Властимир Перичић; Развој тоналног система; 1968; Београд: Уметничка академија

Vincent Persichetti; Twentieth–Century Harmony, Creative Aspects and Practice; 1961; New York: W. W. Norton & Company

Ана Стефановић, Denis Collins, Ивана Вуксановић, Ивана Илић (уред.); Музичка теорија и анализа 2010 – Радови са Седмог годишњег скупа Музичка теорија и анализа 2009; 2010; Београд: Универзитет уметности – Факултет музичке уметности

Arnold Schoenberg; Structural Functions of Harmony. Revised edition with corrections, edited by Leonard Stein; 1969; New York: W. W. Norton & Company

Лудмила Улехла; Импресионизам; 2000; Београд: Факултет музичке уметности