Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

мр Марко Јосифоски, редовни професор

Услов

Нема услова.

Исход

Продубљено знање о хармонском језику оперских дела романтичног стила; способност да се у одређеном аналитичком сегменту препозна специфичан хармонски стил различитих оперских традиција деветнаестог века; развијена способност инкорпорисања стеченог знања о хармонском језику опере одређеног композитора романтизма у свеобухватно разумевање његовог стваралаштва; развијено знање о различитим и специфичним тоналним и хармонским стратегијама карактеристичним за немачку оперу друге половине деветнаестог века и могућност примене тог знања у самосталној хармонској анализи опере из датог корпуса.

Циљ

Употпуњавање познавања хармоније романтизма, стеченог током претходне етапе школовања; проширивање знања о хармонским и тоналним карактеристикама оперских дела деветнаестог века у контексту свеобухватног разумевања њиховог музичког језика.

Садржај теоријске наставе

Теоријска настава Основне карактеристике тоналног и хармонског језика романтизма; Опште одлике тоналног и хармонског језика италијанске опере у деветнаестом веку; Тонални односи и специфични хармонски поступци у опери белканта (Росини, Белини, Доницети); Тонални односи и специфични хармонски поступци у Вердијевим операма; Проширени тоналитет у веристичкој опери (Маскањи, Леонкавало, Пучини); Однос драмског и тонално-хармонског плана у италијанској опери деветнаестог века; Опште одлике хармонског и тоналног језика француске опере у деветнаестом веку; Проширени тоналитет с акцентом на испољавањима вантоналних доминанти и субдоминанти у француској опери деветнаестог века (Берлиоз, Гуно, Сен-Санс); Однос драмског и тонално-хармонског плана у француској опери деветнаестог века; Немачка Opera у романтизму – опште одлике и посебности хармонског језика; Тонални односи и специфични хармонски поступци у немачкој опери прве половине деветнаестог века (Вебер, Мајербер); Хармонски језик Вагнерове музичке драме; Основе разумевања сложеног хармонског језика у операма Рихарда Штрауса; Хармонија напетости и бескрајна мелодија у Вагнеровим операма; Асоцијативни тоналитет и лајтхармоније у немачкој опери друге половине деветнаестог века, с акцентом на Вагнеровој тетралогији „Прстен Нибелунга” и Штраусовим операма „Салома” и „Електра”; Испољавање дирекционог и експресивног тоналитета у Вагнеровој тетралогији „Прстен Нибелунга” и Штраусовим операма „Салома” и „Електра”; Лутајући и плутајући тоналитет у Вагнеровим и Штраусовим операма; Хармонија као инстанца интерпретативне анализе односа музике и текста у немачкој романтичној опери; Опште одлике хармонског и тоналног језика оперских дела руског националног романтизма; Специфични поступци у хармонском језику оперâ Глинке и Даргомижског; Испољавање вантоналних акорада и прожимање истоимених и паралелних тоналитета у хармонском језику оперâ композитора руске „Петорке”; Испољавање модалности и тонално-модалне интеракције као специфичност хармонског језика у операма Бородина, Мусоргског и Римског-Корсакова; Однос драмског и тонално-хармонског плана у операма композитора руске „Петорке”; Специфичности хармонског језика, с акцентом на испољавању проширеног тоналитета у операма П. И. Чајковског. Практична настава Хармонска анализа одломака оперских дела композитора романтизма; упоредна хармонска анализа одломака оперских дела из различитих оперских традиција деветнаестог века.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Колоквијум

20

Тестови

20

Активност на часу

20

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Писмени испит

20

Усмени испит

20

Литература

Robert Bailey; The Structure of the “Ring” and Its Evolution, 48–61.; 1977; 19th-Century Music, Vol. 1, No. 1

Richard Bass; Half-Diminished Functions and Transformations in Late Romantic Music, 41–60; 2001; Music Theory Spectrum, Vol. 23, No. 1

Carl Dahlhaus; Between Romanticism and Modernism: Four Studies in the Music of the Later Nineteenth Century; 1980; Berkeley – Los Angeles – London: University of California Press

Дејан Деспић; Хармонска анализа; 1987; Београд: Универзитет уметности

Joseph Kerman; Opera as Drama; 1956; New York: Knopf

William Kinderman and Harald Krebs (eds.); The Second Practice of Nineteenth-Century Tonality; 1996; Lincoln – London: University of Nebraska Press

Lawrence Kramer; The Mirror of Tonality: Transitional Features of Nineteenth-Century Harmony, 191–208; 1981; 19th-Century Music, Vol. 4, No. 3

Lawrence Kramer; Opera and Modern Culture: Wagner and Strauss; 2007; Berkeley – Los Angeles – London: University of California Press

Derrick Puffett (ed.); Richard Strauss: ʻSalomeʼ; 1989; Cambridge – New York – Melbourne: Cambridge University Press

Deborah Stein; The Expansion of the Subdominant in the Late Nineteenth Century, 153–180; 1983; Journal of Music Theory, Vol. 27, No. 2

Ana Stefanović; Temporality and Narrativity in Music Drama ; 2017; Belgrade: Faculty of Music

Arnold Schoenberg; Structural Functions of Harmony. Revised edition with corrections, edited by Leonard Stein; 1969; New York: W. W. Norton & Company

Daniel Harrison; Harmonic Function in Chromatic Music – A Renewed Dualist Theory and an Account of Its Precedents; 1994; Chicago – London: The University of Chicago Press