Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Јелена Михајловић-Марковић, доцент

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

ма Александра Ивковић, асистент

ма Тања Мијатовић, асистент

Услов

нема услова

Исход

Развијена знања и вештине у самосталном, теоријски утемељеном, креативном аналитичком приступу музичкој литератури; способност да се у музичком делу аналитички разреши разреши свака сложенија ситуација у оквиру одређеног хармонског стила; практично овладавање свим, за дати стил, карактеристичним хармонским појавама; развијена способност практичног и вештог реконструисања хармонског језика музике 20. века и њених изразитих представника.

Циљ

Проширивање, употпуњавање и доградња познавања хармоније 20. века у три смера: теоријском, стилско-историјском и аналитичком.

Садржај теоријске наставе

Општа обележја хармонског језика импресионизма; нова улога хармоније. Хармонија импресионизма као производ специфичне лествичне основе: пентатоника, стари модуси, умањена лествица, целостепена лествица; целостепена доминанта. Нова сазвучја: терцни вишезвуци; акорди са додатим дисонанцама; акорди са супститутивним тоновима. Други могући начини интервалске грађе акорада: акорди на основу интервалског модела; симетрични акорди. Главни представници импресионизма: хармонија Клода Дебисија. Хармонски језик и стилске мене Мориса Равела. Особености хармонског језика Александра Скрјабина. Стилска многоликост музике 20. века – акценат на хармонској компоненти. Експресионистичка хармонија. Хармонија неокласицизма – опште одлике. Хармонски језик Сергеја Прокофјева. Одлике хармонског језика неокласицизма у делима Паула Хиндемита и француске "Шесторке". Националне школе 20. века – хармонски језик Беле Бартока. Стилска многостраност и мене хармонског језика Игора Стравинског. Хармонски језик композитора српске музике 20. века – Стевана Христића, Милоја Милојевића, Петра Коњовића. Карактеристике хармоније композитора "Прашке групе". Нови путеви хармонске и мелодијске организације у музици 20. века: квартни и квинтни акорди, кластери. Вишеслојност фактуре (битоналност, политоналност).

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Активност на часу

10

Домаћи задаци

20

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Практични испит

30

Усмени испит

40

Литература

Дејан Деспић; Хармонија са хармонском анализом; 2002; Завод за уџбенике и наставна средства

Мирјана Живковић; Хармонија у оквиру музичких стилова; 1978; скрипта

Мирјана Живковић, Ана Стефановић, Милош Заткалик (уред.); Музичка теорија и анализа 1 – Зборник Катедре за теоријске предмете; 2004; Факултет музичке уметности

Мирјана Живковић, Ана Стефановић, Милош Заткалик (уред.); Музичка теорија и анализа 2 – Зборник Катедре за теоријске предмете; 2005; Факултет музичке уметности

Мирјана Живковић, Ана Стефановић, Милош Заткалик (уред.); Музичка теорија и анализа 3 – Зборник Катедре за теоријске предмете; 2006; Факултет музичке уметности

Мирјана Живковић, Ана Стефановић, Милош Заткалик, Ивана Стаматовић, Слободан Раицки (уред.); Музичка теорија и анализа 4 – Зборник Катедре за музичку теорију; 2007; Факултет музичке уметности

Мирјана Живковић, Ана Стефановић, Милош Заткалик (уред.); Музичка теорија и анализа 5 – Зборник Катедре за музичку теорију; 2008; Факултет музичке уметности

Јелена Михајловић-Марковић; Видови организације тоналног система Сергеја Прокофјева; 2018; Факултет музичке уметности

Властимир Перичић; Развој тоналног система; 1968; Уметничка академија

Vincent Persichetti; Twentieth–Century Harmony, Creative Aspects and Practice ; 1961; W. W. Norton & Company

Ана Стефановић, Denis Collins, Ивана Вуксановић, Ивана Илић (уред.); Музичка теорија и анализа 2010 – Радови са Седмог годишњег скупа Музичка теорија и анализа 2009; 2010; Универзитет уметности – Факултет музичке уметности

Arnold Schoenberg; Structural Functions of Harmony. Revised edition with corrections, edited by Leonard Stein ; 1969; W. W. Norton & Company

Лудмила Улехла; Импресионизам; 2000; Факултет музичке уметности

Ивана Илић, Јелена Михајловић-Марковић, Милош Заткалик (едс.); Music and Space. Theoretical and Analytical Perspectives; 2021; Факултет музичке уметности

Атила Сабо; Пост-тонални контекст и наративна функција хармонског језика у музици Шостаковича, Хиндемита и Бартока (докторска дисертација); 2018; Факултет музичке уметности

Срђан Тепарић; Ресемантизација тоналности у првој половини века XX (1917–1945); 2020; Факултет музичке уметности

Joseph Strauss ; Remaking the Past. Musical Modernism and the Infulence of the Tonal Tradition; 1990; Cambridge, Massachusetts, London, Harvard University Press.

Paul Griffiths; A Concise History of Modern Music – from Debussy to Boulez; 1978; Thames and Hudson