Предмет
Наставници на часовима предавања
др Зоран Божанић, ванредни професор
др Сенка Белић, доцент
Услов
Нема посебних услова
Исход
Очекује се да по завршетку похађања наставе студенти располажу знањима о главним етапама развоја музичке теорије, као и о најзаначјнијим теоријским и методолошким поставкама
Циљ
Стицање основних знања о историјским етапама развоја музичке теорије од старе Грчке до краја ренесансне епохе; увид у дела и концепте најзначајнијих музичких теоретичара
Садржај теоријске наставе
Одређење појма „музичка теорија“; место музичке теорије у систему музичке науке; периодизација историје музичке теорије. Музичка теорија старе Грчке: поимање музике, структура науке о музици. Учење о хармонији: звуци, интервали, лествице, родови, тонови (транспозиције), метаболе (промене), мелопеја (грађење мелодије). Музичка теорија средњег века – опште карактеристике; извори. Боетије и античка традиција; учење о три рода музике и три вида хармоније; хармонија и број; концепција квадривијума. Теорија дијафоније (органума): Musica enchiriadis, Scolica enchiriadis, Гвидо из Ареца – основне реформе, систем солмизације; учење о редоследу интервала на примеру трактата анонимних аутора (Трактат из Монпељеа, Ad organum faciendum /Милански трактат/, Ars organi /Ватикански трактат/). Теорија дискантуса и проблематика мензурисане музике: Франко, Јоханес де Гарландија, Пертрус диктус Палма окиоза. Јоханес де Мурис и ревизија мензуралног система (Speculum musicae, Notitia artis musice, Ars contrapuncti, Compendium musicae practicae, Libellus cantus mesurabilis); теоријски допринос Филипа де Витрија. Увод у историју музичке теорије 15. и 16. века: тематске области у музичко-теоријским трактатима. Тонски систем: базични гамут систем и његово ширење (музика фикта), теорија о модусима (осам и дванаест модални систем), традиционална теорија о модалном етосу и друге теорије о карактеру модуса. Теорија о интервалима. Теорија о каденцама и каденционим тоновима. Контрапунктска теорија. Трансформација функције дисонанце (Тинкторис, Царлино, Артузи, Галилеј). Утицај реторичке теорије на музичку теорију ренесансе.
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Присуство настави и припремљеност за наставу
10
Активност на часу
10
Домаћи задаци
10
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Усмени испит
70
Литература
Andrew Barker; The Science of Harmonics in Classical Greece; 2007; Cambridge University Press, Cambridge
Edmond de Coussemaker ; Scriptorum de musica medii aevi nova series a Gerbertina altera; 1864; Durand, Paris
Martin Gerbert ; Scriptores ecclesiastici de musica sacra potissimum; 1784; Typis San-Blasianis, St. Blaise
Зоран Божанић; Старогрчка хармонија: од митологије до рађања науке, у др Биљана Мандић (уред.) Српски језик, књижевност, уметност; Рођење у музици,15–22; 2019; Филилишко-уметнички факултет, Крагујевац
Зоран Божанић; Настанак теорије контрапункта, у Милош Заткалик и др. (уред.), Зборник катедре за музичку теорију: Музичка теорија и анализа 4, 74–87.; 2007; Факултет музичке уметности, Београд
Холопов Юрий и Римма Поспелова; Философия гармонии Боэция, Гармония: проблемы науки и методики, Вып. 2; 2005; Ростовская государственная консерватория, Ростов на Дону
Вячеслав Шестаков; Музыкальная эстетика западноевропейского средневековья и Возрождения; 1966; Музыка, Москва
Сенка Белић; О третману дисонанце у музичкој теорији од половине XVI века до почетка XVII века, Часопис Српског друштва за музичку теорију, Часопис Српског друштва за музичку теорију, 1; 2021; Српско друштво за музичку теорију
Зоран Божанић; Контрапунктска теорија у периоду ренесансе, Наслеђе, 22, 2012, 157–170.; 2012; Филолошко-уметнички факултет у Крагујевцу
Claude Palisca; Humanism in Italian Renaissance Musical Thought; 1985; Yale University Press, New Haven and London
Thomas Christensen (ed.); The Cambridge History of Western Music Theory; 2002; Cambridge University Press, Cambridge
Oliver Strunk and Leo Treitler; Source Readings in Music History: The Renaissance Vol. 3; 1998; W. W. Norton Company, New York and London
Franz Wiering; The Language of the Modes: Studies in the History of Polyphonic Modality; 2001; Routledge, New York, London