Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Ивана Вуксановић, доцент

др Ивана Илић, доцент

Услов

2OHIT2 - Историја музичке теорије 2 - одслушан и положен; Положен испит из предмета Историја музичке теорије 2.

Исход

Очекује се да по завршетку похађања наставе студенти располажу знањима о главним етапама развоја музичке теорије, као и о најзаначјнијим теоријским и методолошким поставкама друге половине 18. и 19. века.

Циљ

Стицање основних знања о историјским етапама развоја музичке теорије у другој половини 18. и 19. веку и увид у дела и концепте најзначајнијих теоретичара.

Садржај теоријске наставе

1. Музичка теорија од друге половине 18. до краја 19. века: општи преглед. 2. Хармонска теорија друге половине 18. века (Марпург, Кирнбергер, Кох). 3. Ступањска теорија (Фоглер, Вебер, Зехтер). 4. Стваралачки и композициони процес у естетици музике и музичкој теорији друге половине 18. века (Зулцер, Кох) 5. Теорија фразе у другој половини 18. и почетком 19. века (Рипел, Кох, Рајха). 6-7. Међусобно повезивање фраза, теорија форме и анализа интегралних ставова (Рипел, Кох, Галеаци, Рајха, Момињи). 8. Концепт тоналитета и дуална теорија хармоније у 19. веку (Фетис, Хауптман, Етинген, Риман). 9. Теорија хармонских функција и теорија фразе (Риман). 10. Музичка форма као процес (А. Б. Маркс). 11. Теорија тензије и формалне конструкције (Курт, Лоренц). 12. Естетика, социологија и психологија музике (Ханслик, Вебер, Валашек). 13. Системска музикологија и теорија стила (Адлер) 14-15. Презентације истраживачких пројеката.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Присуство настави и припремљеност за наставу

10

Домаћи задаци

20

Групни истраживачки рад

20

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Усмени испит

50

Литература

Bent, Ian (ed.); Music Analysis in the Nineteenth Century. Volume One: Fugue, Form and Style ; 1994; Cambridge: Cambridge University Press

Bent, Ian; Music Analysis in the Nineteenth Century. Volume Two: Hermeneutic Approaches ; 1994; Cambridge: Cambridge University Press

Christensen, Thomas (ed.); The Cambridge History of Western Music Theory ; 2002; Cambridge: Cambridge University Press

Churgin, Bathia; “Francesco Galeazzi’s Description (1796) of Sonata Form.” ; 1968; Journal of the American Musicological Society 21/2: 181-199.

Forkel, Johann Nicolaus; On the Theory of Music: An invitation to musical lectures [Über die Theorie der Musik: Eine Einladungsschrift zu musikalischen Vorlesungen], transl. by Tom Ingram; 1777; https://drive.google.com/file/d/1smCVEef4LDmgrB_YXoLiDqV30vVtdOqG/view

Kovaleff, Baker, Nancy and Christensen, Thomas (Eds.); Aesthetics and the Art of Musical Composition in the German Enlightenment. Selected Writings of Johann Georg Sulzer and Heinrich Christoph Koch ; 1995; Cambridge, New York, Melbourne: Cambridge University Press

Lester, Joel; Compositional Theory in the Eighteenth Century; 1996; Cambridge, Mass. and London: Harvard University Press

Перковић Радак, Ивана; “Процес стварања музичког дела. Из написа музичких теоретичара просветитељског доба (Јохан Георг Зулцер и Хајнрих Кристоф Кох)”, у: Зборник Катедре за музичку теорију. Музичка теорија и анализа 5, 1-17.; 2008; Београд: Факултет музичке уметности

Ханслик, Едуард; О музички лијепом; 1977; Београд: БИГЗ

Westerby, Herbert; „The Dual Theory in Harmony“, Proceedings of the Musical Association, 29th Sess, 21‒72.; 1903; Taylor & Francis. Ltd,

Marx, Adolf Bernhard and Scott Burnham; Musical Form in the Age of Beethoven: Selected Writings On Theory and Method; 1997; Cambridge: Cambridge University Press

McCreless, Patrick; „Ernst Kurth and the Analysis of the Chromatic Music of the Late Nineteenth Century“, Music Theory Spectrum, Vol. 5, 56‒75.; 1983; Oxford University Press

Riemann, Hugo; Harmony Simplified; 1974; London: Augener Limited

Mugglestone, Erica and Guido Adler; „Guido Adler’s ’The Scope, Method and Aim of Musicology’“ (1885): An English Translation with an Historico-Analytical Commentary, Yearbook for Traditional Music, Vol. 13, 1‒21.; 1981; Cambridge University Press