Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Сенка Белић, доцент

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

ма Александра Ивковић, асистент

Услов

Нема посебних услова

Исход

По завршетку наставе од студената се очекује да буду оспособљени за: разумевање организације вокалне полифоне композиције, практично овладавање карактеристичним контрапунктским појавама датог стила, самосталну анализу дела вокалне ренесансне полифоне музике, практично реконструисање полифоног дела дате стилске епохе кроз израду двогласне и трогласне стилске композиције (мотета).

Циљ

Оспособљавање студената за полифони начин музичког мишљења у оквиру ренесансног стила, који се остварује кроз анализу примера из музичке литературе и самосталну израду композиција у датом стилском маниру.

Садржај теоријске наставе

Теоријска настава Модални систем, контрапунктска мелодија, двогласни контрапунктски став, контрапунктске технике у двогласном ставу. Теме за обрађивање: 1. Увод у контрапункт, историјат 2. Модални систем 3. Контрапунктска мелодија, третман текста 4. Контрапунктска мелодија, техника колорирања 5. Двогласни став, основне поставке 6. Флоридус на кантус фирмус 7. Посебни случајеви у примени дисонанци 8. Слободни двогласни став 9. Рад с кантусом фирмусом 10. Вертикално-покретни контрапункт 1 11. Вертикално-покретни контрапункт 2 12. Двоструки контрапункт у октави, децими и дуидецими 13. Хоризонтално-покретни и двоструко-покретни контрапункта 14. Имитација 15. Израда двогласног мотета применом имитације и технике кантуса фирмуса (колорирање), повезивање одсека. Трогласни и вишегласни контрапунктски став, контрапунктске технике у трогласном и вишегласном контрапунктском ставу, вокални полифони облици. Теме за обрађивање: 16. Трогласни став, основне поставке 17. Трогласни став, два флоридуса на кантус фирмус 18. Слободни трогласни став, посебни случајеви у примени дисонанци 19. Покретни контрапункт у трогласу 20. Имитација у трогласу без примене технике покретног контрапункта 21. Имитација у трогласу са применом технике покретног контрапункта, канон 22. Имитација на кантус фирмус 23. Основе четворогласног и вишегласног контрапунктског става, техника анализе 24. Ренесансна текстуално-музичка форма: фактори рашчлањавања и повезивања 25. Ренесансна текстуално-музичка форма: начин организације тематског материјала и композициони план 26. Мотет, миса, мадригал: техника анализе 27. Мотет, миса, мадригал: техника анализе и израда аналитичких схема 28. Израда трогласног мотета 1 29. Израда трогласног мотета 2 30. Рекапитулација градива и припрема за испит. Практична настава Израда писмених радова и анализа према теоријским јединицама.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Колоквијум

15

Присуство настави и припремљеност за наставу

10

Домаћи задаци

15

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Писмени испит

30

Усмени испит

30

Литература

Božanić, Zoran; Suvremeni teorijski pristupi renesansnoj tehnici pokretnoga kontrapunkta; 2019; Zagreb, HDGT

Перичић, Властимир; Вокални контрапункт; 1991; Београд, Завод за уџбенике и наставна средства

Червенка, Бруно; Контрапункт у класичној вокалној полифонији (прев. Константин Бабић); 1981; Београд, Универзитет уметности

Jeppesen, Knud; Counterpoint: The Polyphonic Vocal Style of the Sixteenth Century ; 1939; New York, Prentice-Hall

Morris, Reginald Owen; Contrapuntal Technique in the 16th Century; 1934; Oxford, Clarendon Press