Предмет
Наставници на часовима предавања
др Зоран Божанић, ванредни професор
др Славица Стефановић, доцент
Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН
ма Александра Јовановић, доцент
ма Наталија Станковић, истраживач-приправник
Услов
2OHKT1 - Контрапункт 1 - одслушан и положен
Исход
По завршетку наставе од студената се очекује да буду оспособљени за: разумевање организације вишегласне инструменталне и вокално-инструменталне полифоне композиције, практично овладавање карактеристичним контрапунктским појавама датог стила, самосталну анализу дела инструменталне и вокално-инструменталне полифоне музике, практично реконструисање полифоног дела дате стилске епохе кроз израду двогласне и трогласне стилске композиције (инвенција, фуга).
Циљ
Оспособљавање студената за полифони начин музичког мишљења у оквиру барокног стила, који се остварује кроз анализу примера из музичке литературе и самосталну израду композиција у датом стилском маниру.
Садржај теоријске наставе
Теоријска настава Тонални систем, контрапунктска мелодија, двогласни став, контрапунктске технике у двогласном ставу. Теме за обрађивање: 1. Формирање барокног контрапунктског стила и особености инструменталне полифоније 2. Тонална основа и хармонске карактеристике барокног контрапункта 3. Мелодијске каратеристике барокног контрапункта 4. Скривена полифонија 5. Двогласни став, представљање акорада у двогласу 6. Двогласни став, приступ анализи 7. Имитација, основне поставке 8. Имитација, реални, тонални и модулирајући одговор, тонална инверзија 9. Канон и канонска техника 10. Двоструки контрапункт 11. Секвенце, основне поставке 12. Секвенце, типологија и примена 13. Инвенција 14. Инвенција, аналитичка процедура 15. Израда инвенције Трогласни и вишегласни контрапунктски став, контрапунктске технике у трогласном и вишегласном ставу, инструментални и вокално-инструментални полифони облици. Теме за обрађивање: 16. Трогласни, четворогласни и вишегласни контрапунктски став, удвајање и изостављање тонова, главни и допунски гласови 17. Троструки контрапункт 18. Фуга, опште карактеристике 19. Експозиција фуге 20. Међуставови у фуги 21. Развојни део фуге 22. Завршни део фуге 23. Израда фуге 24. Фуга са више тема, разноврсност формалних решења фуге 25. Приступ анализи фуге, израда аналитичких схема 26. Примена фуге и фугираног рада у бароку, трогласна инвенција 27. Ричеркар, тјенто, канцона, капричо, контрапунктске варијације 28. Прелудијум, токата, фантазија, корална предигра и корална фантазија 29. Вокално-инструментални облици 30. Полифонија после барока Практична настава Израда писмених радова и анализа према теоријским јединицама Писмени део испита: израда трогласне фуге. Усмени део испита: анализа полифоног дела барокне музике, два питања из пређеног градива.
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Колоквијум
15
Присуство настави и припремљеност за наставу
10
Домаћи задаци
15
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Писмени испит
30
Усмени испит
30
Литература
Божанић, Зоран; Специфичности скривене полифоније на примеру Бахових свита за соло виолончело, у Зборник катедре за музичку теорију: Музичка теорија и анализа; 2010; Факултет музичке уметности, Београд, 183–190.
Перичић, Властимир; Инструментални и вокално-инструментални контрапункт,; 1987; Београд, Универзитет уметности
Живковић, Мирјана; Инструментални контрапункт; 1991; Београд, Завод за уџбенике и наставна средства
Раденковић, Милутин; Секвенца у класичној инструменталној фуги; 1972; Београд, Уметничка академија
Белић, Сенка; Композициони процес у сложеним секвенцама у двогласу, у Зборник радова 22. Педагошког форума сценских уметности: Заједничко музицирање у образовању; 2020; Београд, Факултет музичке уметности, 213–222.