Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Ивана Вуксановић, доцент

др Тијана Илишевић, доцент

Услов

2DHPM1 - Правци и методе музичке теорије и анализе 1 - одслушан и положен; 2DHPM2 - Правци и методе музичке теорије и анализе 2 - одслушан

Исход

Очекује се да по завршетку студија студенти буду оспособљени за примену и комбиновање аналитичких метода у приступу музичком делу.

Циљ

Продубљивање знања стечених на основним и мастер академским студијама са нагласком на тенденцијама музичке теорије и анализе 20. века, као и савременим тенденцијама

Садржај теоријске наставе

Теоријска настава СЕМИОТИКА/СЕМИОЛОГИЈА У МУЗИЧКОЈ ТЕОРИЈИ 1. Античко порекло семиотике, њено потоње формирање у општу теорију знакова и окрет од семиотике и семиологије ка семантици (преглед); 2. Диференцијација појмова знаковности и типологија знакова (Ч. С. Пирс, Ч. Морис, Ф. Де Сосир); 3. Знаковни карактер уметничког дела (Ј. Муркажовски, Р. Јакобсон); 4. Семиологија уметности и културе према тартуско-московској школи (Ј. Лотман, Б. Успенски, В. Иванов); 5-6. Теорије текста и музика (М. Бахтин, Ј. Кристева, Р. Барт, Ж. Женет, М. Рифатер); 7. Топос као интертекстуална појава и мнемокултурни образац (Аристотел, Е. Курцијус, Р. Лехман, М. Бахтин); 8-10. Теорије музичког топоса и музичка анализа (Л. Ратнер, В. Аленбрук, К. Агаву, Р. Монел, Р. Хатен, Д. Мирка, М. Шпицер, Џ. Дикеншиц); 11-12. Теорије музичког геста, емоције и музичка анализа (Р. Хатен, Д. Лидов, Р. Хатен, П. Џузлин, М. Шпицер); 13-15. Теоријске основе музичке семиотике/семиологије (Ж-Ж. Натје, Е. Тарасти, Р. Монел, Р. Хатен).

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Присуство настави и припремљеност за наставу

20

Домаћи задаци

20

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Усмени испит

60

Литература

Monelle, Raymond; The musical topic: hunt, millitary and pastoral; 2006; Bloomington: Indiana University Press

Agawu, Kofi; The Challenge of Semiotics, in: Rethinking Music (Nicholas Cook, Mark Everist, ed); 1999; Oxford-New York: Oxford University Press, 138-160.

Danuta, Mirka (ed); The Oxford Handbook of Topic Theory; 2014; Oxford: Oxford University Press

Ecco, Umberto; A Theory of Semiotics; 1976; Bloomington: Indiana Univeristy Press

Nattiez, Jean-Jacques and Katherine Ellis; "Reflections on the Development of Semiology in Music"; 1989; Music Analysis 8/1-2, 21-75.

Pierce, Charles Sanders; "The Icon, Index and Symbol" in: Collected papers of Charles Sanders Pierce, Elements of Logic; 1960; Harvard University Press, 156-173

Tarasti, Eero; A Theory of Musical Semiotics; 1994; Bloomington: Indiana University Press

Вуксановић, Ивана; "Генеза музичке семиологије", у: Српски језик, књижевност, уметност: Рођење у музици & New born Art,; 2019; Крагујевац, Филолошко-уметнички факултет, 95-102.

Бахтин, Михаил; О роману; 1989; Нолит, Београд

Јуван, Марко; Интертекстуалност; 2013; Академска књига, Нови Сад

Лотман, Јуриј; Структура уметничког текста; 2022; Академска књига, Нови Сад

Мукаржовски, Јан; Структура, функција, знак, вредност; 1986; Нолит, Београд