Предмет
Наставници на часовима предавања
мр Маја Смиљанић-Радић, редовни професор
др ум. Милан Поповић, ванредни професор
Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН
мр Маја Смиљанић-Радић, редовни професор
др ум. Милан Поповић, ванредни професор
Услов
Нема
Исход
– развој креативног размишљања – развој уметничког индивидуално-критичког приступа у приступу музичком материјалу – продубљивање сазнања о могућностима и аспектима креиарања савременог музичког материјала – поспешивање психомоторне перцепције – примена техника импровизације током интерпретације – самостално креирање индивидуалног интерпретативног приступа у солистичкој и камерној музици – способност самосталног тренутног креирања и редуковања вокално-инструменталне музичке деонице – оспособљеност за самостални истраживачки рад и деловање на пољу креативне интерпретације – развој афинитета ка ужестручним областима и дисциплинама у оквиру стилско-извођачке праксе
Циљ
– овладавање основама вештине импровизације – продубљивање сазнања о различитим стилско-интерпретативним карактеристикама музичких пракси – овладавање праксом контролисане и слободне импровизације – овладавање основним техникама импровизације у солистичкој и ансамбловској музици
Садржај теоријске наставе
Овладавање теоријским и практичнним сазнањима на пољу музичке импровизације и њиховом применом у областима савремене и стилске извођачке музичке праксе, уз развој креативног мишљења и унапређење психомоторног извођачког апарата. Области рада – Историјат и функција импровизације у музици до донашњих дана – Поступци у музичкој импровизацији: контролисана, планирана, и слободна импровизација – Типови импровизације (импровизација на хармонско-басовском стандарду, импровизација на задатој мелодији; импровизација у оквиру музичког дела, слободно-спонтана импровизација) – Технике импровизације: ритмичко-мелодијска диминуција, рад са мелодијско-ритмичким обрасцима, музички мотиви и секвентност – интерпретација музичких дела писаних у слободно-импровизационом стилу (неметрички прелудијуми, токате, ламентације) – формална организација у импровизацији: варијациони поступци као подручје контролисане и спонтане импровизације – креирање и извођење музичког материјала: спонтано креирање и записивање музичког материјала, музичке каденце – самостално (солистичко) и групно (ансамбловско) импровизовање Колоквијумске обавезе укључују импровизовање на басов стандард или контролисани тип импровизације (у оквиру музичког дела). Испитне обавезе укључују презентацију примера контролисане формално-организоване импровизације (соло или у ансамблу), или спонтане импровизације.
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Колоквијум
10
Присуство настави и припремљеност за наставу
20
Активност на часу
20
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Практични испит
50
Литература
Borio, Gianmario; Carone, Angela; Musical Improvisation and Open Forms in the Age of Beethoven; 2018; Routlege
Boquet, Pascale & Rebours Gerard; 50 Renaissance & Baroque Standards with Variants, Examples and Advice for Playing and Improvising on any Instrument; 2007; Editions Fuzeau, Bressuire
Donington, Robert; The Interpretation of Early Music; 1975; Faber & Faber, London
Ellis Benson, Bruce; The Improvisation of Musical Dialogue; 2003; Cambridge University Press
Fein, Michael; Teaching Music Improvisation with Technology; 2017; Oxford University Press
Neumann, Frederick; Ornamentation and Improvisation in Mozart; 1986; Princeton University Press, Princeton
Tilney, Colin; The Art of the Unmeasured Prelude for Harpsichord 1-3 ; 1991; Schott Music, Mainz