Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Ива Ненић, доцент

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

др Ива Ненић, доцент

Услов

2MJET1 - Етномузикологија: Метод, теорија, приступ; Нема посебних услова.

Исход

Стицање способности самосталне артикулације проблема истраживања и критичке евалуације података, овладавање вештином самосталног дизајнирања истраживања музике и музичке праксе, одабира одговарајућих метода и извођења базичне расправе почетних теоријских позиција. Даље развијање увида у стручну литературу и проширивање основа стечених у оквиру основних етномузиколошких студија. Стицање синтетичких увида у класичне и актуелне истраживачке методологије, уз преглед парадигматских студија и приступа тематским чвориштима етномузиколошких тема са методолошке и теоријске тачке гледишта.

Циљ

Представљање основних приступа, проблема и тема савремене глобалне етномузикологије, предочавање могућих објеката истраживања и механизама њихове анализе, конструкције и презентације (традиционална, популарна, алтернативна и поп музика, хибридни жанрови; идентификација музиком, музицирање и креативност, музика као афективни рад, музика и артикулација простора, музика као облик културног капитала, музика и артикулација друштвености...); овладавање студената савременим техникама и методама теренског истраживања, проширеним појмом терена и музичке праксе; развијање рефлексивности у релацији истраживача, феномена и субјеката истраживачког процеса; продубљивање познавања етномузиколошке и сродне литературе, уз развијање критичког и аналитичког апарата у приступу класичним и савременим научним студијама.

Садржај теоријске наставе

У оквиру предмета представљају се и критички разатрају музички феномени и културе, аспекти друштвене праксе музицирања/учешћа/уживања у музици и специфични истраживачки проблеми и теме у вези са музиком, као легитимни објекти етномузиколошког истраживања. Настава предмета обухвата и предочавање различитих метода и техника истраживања (теоријског истраживања, устаљених и специјализованих научних метода својствених етномузикологији, класичног и проширеног појма терена, рада у архиву, етнографије дигиталних и виртуелних окружења/е-терен/), у оквиру различитих етномузиколошких оријентација (крос-културална, урбана, историјска, пост-постмодерна и фолклористички оријентисана етномузикологија, студије популарне музике). Поред предавања, у садржај курса укључене су мале студије случаја, у виду презентација и вођене микроетнографије са студентима, слушање и анализа музичких примера и исечака документарне природе који приказују одабране праксе музицирања. Део часова посвећен је капиталним етномузиколошким студијама које су доносиле преврат у пољу науке, а чијом се дискусијом заправо расправљају парадигматска чворишта текућег и историјског лика дисциплине. Представљају се и етичке дилеме у вези са истраживачким радом, као и са етномузиколошким радом у пољу културалне продукције и друштвеног активизма. Студенти су у могућности да представе и дискутују неке од дилема са којима се суочавају у иницијалној фази истраживања за потребе мастер рада, у односу на понуђени тематски и проблемски оквир курса. Тематске јединице: 1. Предмет савременог етномузиколошког истраживања: пракса, конструисање, учешће (1); 2. Предмет савременог етномузиколошког истраживања: пракса, конструисање, учешће (2); 3. Презентације кључних концепата (музичка етнографија, шизофони мимезис, саундскејп, историјска етномузикологија, социомузичка формација... ); 4. Теренски рад у етномузикологији: приступ, техника, метод (1); 5. Дебата о текстуалном предлошку (одабрана капитална студија) (2); 6. Етномузиколошки еxплораториум: савремени приступи звуку; 7. Етика етномузиколошког рада; 8. Дебата о текстуалном предлошку (одабрана капитална студија); 10. Приступи урбане етномузикологије; 11. Прикупљање, архивирање и обрада података у дигиталном добу; 12. Етномузиколошки еxплораториум: урбани звучни крајолик; 13. Групни рад: прелиминарна обрада и тумачење података; 14. Рад у култури: теоријски, практични и етички аспекти (архивске, кустоске и представљачке праксе); 15. Припрема за испит

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Присуство настави и припремљеност за наставу

15

Домаћи задаци

5

Семинари

15

Групни истраживачки рад

5

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Усмени испит

60

Литература

Ненић, Ива,; "Envisioning ethnomusicological praxis: Theory, action-intervention and situated knowledge". In Liz Mellish, Nick Green and Mirjana Zakić (eds.), Improvisation, professionalization and interdisciplinarity in ethnomusicology and ethnochoreology,; 2016; Belgrade, Faculty of music and ICTM Study Group on Music and Dance in Southeastern Europe.

Kaufman Shelemay, Kay, ; "Historical Ethnomusicology": Reconstructing Falasha Liturgical History ", Ethnomusicology 24 (2): 233-258.; 1980; University of Illinois Press

Закић, Мирјана.; "Добривоје Тодоровић – музичка креативност и имагинација", Владо Милошевић: етномузиколог, композитор и педагог. Традиција као инспирација (тематски зборник). ур: др Соња Маринковић, др Санда Додик, 309-322.; 2015; Бања Лука: Академија умјетности

Barz, Gregory F.; "Confronting the field (note) in and out of the field." In Gregory F. Barz and Timothy J. Cooley (eds.), Shadows in the field: New perspectives for fieldwork in ethnomusicology, 45-62.; 1996; New York: Oxford University Press.

Feld, Steven.; "Pygmy POP. A Genealogy of Schizophonic Mimesis." Yearbook for Traditional Music 28: 1-35.; 1996; ICTM

Турино, Тхомас.; Music as social life: The politics of participation.; 2008; Chicago: University of Chicago Press

Seeger, Anthony.; Why Suyá Sing: A Musical Anthropology of an Amazonian People, ; 2004; Urbana, Chicago and Springfield: University of Illinois Press,

Фелд, Стевен.; Sound and Sentiment: Birds, Weeping, Poetics, and Song in Kaluli expression,; 2012; Durham and London: Duke University Press.

Stone, Ruth and Harris Berger (eds).; Theory for Ethnomusicology: Histories, Conversations, Insights.; 2019; New York: Routledge.

Moisala, Pirkko and Beverley Diamond, eds. ; Music and Gender. ; 2000; Urbana, Chicago: University of Illinois Press.

Хокингс, Пол (ур).; Начела визуелне антропологије.; 2014; Београд: CLIO.

Koskoff, Ellen (ed).; A Feminist Ethnomusicology: Writings on Music and Gender.; 2014; Urbana - Chicago: University of Illinois Press.

Stobart, Henry (ed).; The New (Ethno)Musicologies.; 2008; Lanham, Maryland: Scarecrow Press,

Potkonjak, Sanja.; Teren za etnologe početnike.; 2014; Zagreb: Hrvatsko etnološko društvo, Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu - Odsjek za etnologiju i kulturnu antropologiju.

Хофман, Ана.; Нови живот партизанских песама.; 2016; Београд: XX век.

Rice, Timothy. ; "Time, Place, and Metaphor in Musical Experience and Ethnography". Ethnomusicology 47: 151-179.; 2003; Urbana and Chicago: University of Illinois Press.