Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Ива Ненић, доцент

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

др Ива Ненић, доцент

Услов

Нема посебних услова.

Исход

Овладавање способношћу примене концепата, метода и техника антрополошки оријентисаног истраживања и критичке анализе медијског текста. Стицање знања о основним дометима, проблемима и оријентацијама антропологије музике и сродних дисциплина. Оспособљавање студената/киња да стечена сазнања примене у самосталном раду. Развијање научне ауторефлексивности, сензитивности у односу на субјекте истраживања, као и способности етичког планирања процеса истраживања/рада у пољу културе.

Циљ

Стицање увида у приступе и сазнања о музици из угла антрополошки оријентисане етномузикологије и поддисциплина друштвених наука које за свој објекат узимају музику (антропологија музике, социологија музике, студије културе, студије популарне музике, теорија уметности и медија). Упознавање са кључним моделима културалне, идеолошке и музичке анализе различитих музичких феномена, традиција, доминантних култура и поткултура. Разумевање концепта музичке етнографије и преглед семиналних студија тог жанра; упознавање са различитим формама проширене етномузиколошке и сродне научне репрезентације и текстуалне продукције.

Садржај теоријске наставе

У фокусу предмета су историјски и савремени приступи музици у култури, у оквиру интердисциплинарних умрежавања етномузикологије, антропологије музике, студија културе, социологије музике и сродних наука. Поред историјског прегледа историјата идеја и утемељења основних постулата наведених дисциплина, нагласак је на анализи најважнијих, парадигматских студија које су одредиле етномузиколошко, антрополошко и културолошко тумачење музике, и поставиле њихове методолошке, теоријске, практично-импликативне и друге смернице. Оквирне тематске јединице: 1. Уводно предавање: преглед културолошких приступа музици; 2. Антропологија музике: структурални функционализам, неофункционализам, структурализам; 3. Антропологија музике: постструктурализам и савремени правци; 4. Огледни час: анализа и дискусија одабране студије; 5. Антрополошки оријентисана етномузикологија у ери постдисциплинарности; 6. Огледни час: анализа и дискусија одабране студије; 7. Типови заједница и других облика повезивања преко музичких пракси (1) 8. Типови заједница и других облика повезивања преко музичких пракси (2) 9. Огледни час: анализа и дискусија одабране студије 10. Студије културе: критички приступ музици у позном капитализму (1) 11. Студије културе: критички приступ музици у позном капитализму (2) 11. Огледни час: анализа групе примера 12. Музика у свакодневици (1); 13. Музика у свакодневици (2) 14. Огледни час: анализа и дискусија одабране студије; 15. Припрема за испит: синтеза и компарација теза, теоријских поставки, метода и приступа представљених током курса.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Присуство настави и припремљеност за наставу

15

Активност на часу

15

Домаћи задаци

20

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Усмени испит

50

Литература

Clayton, Martin et al (eds.).; The Cultural Study of Music: a Critical Introduction.; 2003; New York and London: Routledge.

Seeger, Anthony.; Why Suyá Sing: A Musical Anthropology of an Amazonian People.; 2004; Urbana, Chicago and Springfield: University of Illinois Press.

Bohlman, Philip V. and Bruno Nettl (eds.).; Comparative Musicology and Anthropology of Music: Essays on the History of Ethnomusicology.; 1991; Chicago and London: The University of Chicago Press.

Блекинг, Џон.; Појам музикалности.; 1992; Београд: Нолит.

Атали, Жак.; Бука.; 2007; Београд: XX век.

Stone, Ruth.; Theory for Ethnomusicology.; 2008; Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Prentice Hall.

McRobbie, Angela.; In the culture society: art, fashion and popular music.; 1999; London and New York: Routledge.

Gilroy, Paul.; "Sounds Authentic: Black Music, Ethnicity, and the Challenge of a" Changing" Same", Black Music Research Journal, 11(2): 111-136.; 1991; University of Illinois Press.

Фрит, Сајмон.; Социологија рока.; 2013; Београд: IIC и CIDID, 1987; Ковачевић, Иван и Марија Ристивојевић (ур.), Антропологија музике, Београд: Одељење за етнологију и антропологију Филозофског факултета у Београду.

Ненић, Ива.; "'We are not a female band, we are a BAND! ': female performance as a model of gender transgression in Serbian popular music", Музикологија 19: 135-156.; 2015; Belgrade: SASA.

Rice, Timothy.; May it fill your soul: Experiencing Bulgarian music.; 1994; University of Chicago Press.

Born, Georgina. ; "Listening, mediation, event: Anthropological and sociological perspectives." Journal of the Royal Musical Association 135(S1): 79-89.; 2010; Routledge.

Etzkorn. K. Peter; "On the sociology of musical practice and social groups". International social science journal XXXIV (94): 555-569. ; 1982; Paris: UNESCO.