Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Сања Ранковић, ванредни професор

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

ма Борисав Миљковић, асистент

Услов

2OJNP1 - Традиционално народно певање и свирање 1 - одслушан и положен; 2OJNP2 - Традиционално народно певање и свирање 2 - одслушан и положен; Нема посебних услова.

Исход

Разумевање и познавање основних метода у раду са извођачима традиционалног певања у основним и средњим музичким школама, професионалним и аматерским фолклорним ансамблима, као и различитим облицима неформалне едукације; Самостално извођење наставе традиционалног народног певања.

Циљ

Оспособљавање студената за извођење наставе традиционалног народног певања у основним и средњим музичким школама, професионалним и аматерским фолклорним ансамблима, као и различитим облицима неформалне едукације; Развијање интересовања за педагошки рад; Упознавање са методама рада на подучавању традиционалног певања и тенденцијама у развоју ове вештине у претходном периоду у Србији и у другим земљама.

Садржај теоријске наставе

Теоријска настава: Формална, неформална и информална едукација у подучавању традиционалном певању; Увод у методику наставе традиционалног певања; Методе учења традиционалног певања у свету (Бугарска, Русија, Пољска, Мађарска итд.); Методика наставе традиционалног певања: Методе подучавања, концепција часа и писање припреме; Коришћење адекватних извора у подучавању традиционалног певања (нотни записи, теренски снимци, непосредно усмено предање); Практична примена нотних записа; Основни стилови у српској вокалној пракси и њихово извођење на сцени; Методе рада на овладавању извођења једноставнијих двогласних напева; Традиционално певање у дечјем узрасту; Узраст певача и певачки репертоар; Осмишљавање јавних наступа и концерата традиционалне музике ученика основне и средње музичке школе; Практична примена нотних и аудио записа сложених примера једногласног певања; Практична примена нотних и аудио записа сложених примера двогласног певања; Основни стилови у српској вокалној пракси и њихово извођење на сцени; Методе рада на овладавању различитим вокалним стиловима; Традиционално певање на професионалној фолклорној сцени; Традиционално певање у аматеризму; Традиционално певање и облици неформалне едукације; Креирање концертних и пригодних програма; Практична настава: Свирање вежби за распевавање; Рад на писању припрема и осмишљавању и креирању наставе традиционалног певања; Држање часа у основној музичкој школи; Држање часа у средњој музичкој школи; Држање часа у професионалном ансамблу; Држање часа у аматерском ансамблу.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Колоквијум

35

Присуство настави и припремљеност за наставу

15

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Усмени испит

50

Литература

Ранковић, Сања; Основни принципи учења народног певања. Једногласно певање I; 2008; Београд: Завод за уџбенике и наставна средства

Ранковић, Сања.; Вокална пракса Ансамбла народних игара и песама Србије КОЛО; 2022; Београд: Ансамбл КОЛО

Boyes, Georgina; The imagined village (culture, ideology and the English Folk Revival); 2010; Manchester: Univesity Press

Закић, Мирјана и Сања Ранковић; Приручник заучење традиционалног певања (традиционална музика Косова и Метохије), св. 1; 2014; Београд: Центар за истраживање и очување традиционалних игара Србије.

Калудрова-Станилова, Светлана; Методика на обучението по народно пеене; 2011; Пловдив

Merriam, Alan P; „Learning“, The anthropology of Music; 1964; Evaston, Ill: Northwestern University Press, 145-164.

Nettl, Bruno; „How Do You Get to Carnegie Hall? Teaching and learning“, The Study of Ethnomusicology: Thirty-one Issues and Concepts; 2005; University of Illinois Press, 388-418.

Turino, Thomas; Music as Social Life: The Politics of Participation; 2008; Chicago and London: The University of Chicago press.

Големовић, Димитрије; "Да ли постоји народна музичка педагогија", IV Међународни симпозиј "Музика у друштву" (Сарајево 28-30 10. 2004.); 2005; Сарајево: Музиколошко друштво ФБиХ, Музичка академија у Сарајеву, 183-196.

Seeger, Charles; „Professionalism and amateurism in the study of folk music“, The Journal of American Folklore; 1949; Vol 62. No 244. Apr. – Jun. pp. 107-113.

Jovanović, Jelena ; “Annual concerts of a cultural artistic society in Serbia: the clash of two different concepts of professionalization.”; 2016; In Music and Dance in Southeastern Europe: New scopes of Research and Action. ed. by Liz Melish, Nick Green, and Mirjana Zakic. Belgrade: Faculty of Music, University of Arts, 134–140.

Raspopova's, Irina; Method of voice-training in folk styles of Russian polyfony; 1996; Netherlands: Parallax.