Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Мирјана Закић, редовни професор

др Сања Радиновић, ванредни професор

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

ма Борисав Миљковић, асистент

Услов

Нема посебних услова.

Исход

- Стицање синтетичког увида у структурну и семантичку димензију песама календарског циклуса и могућност тумачења њиховог прожимања и диференцирања у склопу годишњег календара и стилских особености музичко-дијалекатских зона. - Сазнање о историјату истраживања, обредно-обичајном контексту и морфолошким одликама српских вокалних облика животног циклуса. Оспособљеност да се распознају њихове регионалне музичко-стилске карактеристике.

Циљ

- Упознавање са обредним песмама из календарског (годишњег) циклуса (коледарским, песмама уз обредно љуљање, лазаричким, ђурђевданским, краљичким, пчелским, јеремијским, додолским, крстоношким, жетварским, седењкарским), као и њихово поређење у музичкој пракси Србије. - Упознавање са вокалним облицима који представљају интегрални део српских обреда и обичаја животног циклуса (рођење – свадба – смрт), са резултатима њиховог досадашњег истраживања, и са њиховим местом у ширем јужнословенском контексту. Савлађивање стилске анализе ове врсте вокалних облика. Упознавање појава међужанровске кохерентности календарских и обреда прелаза у српској традицији.

Садржај теоријске наставе

Први семестар: 1. Подела песама у народном годишњем циклусу 2. Дефиниције музичких жанрова 3. Системи обредних жанрова 4.. Коледарске и божићне песме 5. Принципи музичко-обредног моделовања 6.. Песме уз обредно љуљање 7. Семантичко тумачење музичких форми које прате чин љуљања 8. Лазаричке песме у југоисточној Србији 9. Лазаричке песме у јужној Србији 10.. Ђурђевданске песме 11. Краљичке песме у северној Србији 12. Краљичке песме у југоисточној Србији 13. Додолске и крстоношке песме 14. Пчелске песме 15. Јеремијске песме Други семестар: 16. Жетварске песме у источној Србији 17. Жетварске песме у западној Србији 18. Јесење песме у источној Србији 19. Јесење песме у западној Србији 20. Компарација обредних календарских песама 21. Свадбене песме западне Србије 22. Свадбене песме југозападне Србије 23. Свадбене песме централне Србије 24. Свадбене песме источне Србије 25. Свадбене песме југоисточне Србије 26. Свадбене песме Косова и Метохије 27. Свадбене песме Војводине 28. Примери међужанровске кохерентности између свадбених и песама других жанрова 29. Дечије и песме за децу 30. Вокални облици у вези са оплакивањем мртвих ПРАКТИЧНА НАСТАВА Дебате и презентације студената у оквиру предавања и радионица. Стилска анализа одабраних примера вокалних облика из циклуса календарске и породичне обредности. Вежбе из транскрипције.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Колоквијум

15

Присуство настави и припремљеност за наставу

15

Активност на часу

5

Домаћи задаци

5

Семинари

5

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Писмени испит

10

Практични испит

10

Усмени испит

35

Литература

Вукичевић-Закић, Мирјана; „Оплакивање мртвих у Заплању“, IV међународни симпозијум „Фолклор – музика – дело“ (Београд, 1995), 152-184.; 1997; Београд: ФМУ

Вукичевић-Закић, Мирјана; „Коледарске песме у источној Србији“, Музички талас, год. 8, број 28: 44-56.; 2001; Београд: Clio

Закић, Мирјана; „Коледарске песме у традицији словенских народа“, Човек и музика (Међународни симпозијум, Београд, 20-23. јун, 2001), 193-222.; 2003; Београд, Ведес

Закић, Мирјана; „Шта и како значе песме уз обредно љуљање“, Историја и мистерија музике (у част Роксанде Пејовић), Музиколошке студије – монографије, св.2/2006, 483-490.; 2006; Катедра за музикологију, Београд, ФМУ

Закић, Мирјана; Обредне песме зимског полугођа – системи звучних знакова у традицији југоисточне Србије; 2009; Београд, ФМУ

Глигоријевић, Јелена; „Генетско језгро свадбених песама у Горњој Јасеници као још увек жива мотивска ћелија“, Реферати са научног скупа „Фолклор и његова уметничка транспозиција“ (Београд, 1991), 89-93.; 1991; Београд: ФМУ

Големовић, Димитрије О.; „Сватовско певање у Бачком Моноштору“, Зборник радова XXXII конгреса СУФЈ (Сомбор 1985), 47-59.; 1985; Нови Сад: УФ САП Војводине

Големовић, Димитрије О.; „Улога музике у посмртним обичајима Србије и Црне Горе”, Нови Звук 14: 43-50.; 1999; Катедра за музикологију, Факултет музичке уметности, Београд

Големовић, Димитрије О.; Рефрен у народном певању (од обреда до забаве); 2000; Београд, Реноме – Бијељина, Академија уметности – Бања Лука

Девић, Драгослав; Народна музика Драгачева (облици и развој); 1986; Београд, ФМУ

Девић, Драгослав; Народна музика Црноречја (у светлости етногенетских процеса); 1990; Београд, ЈП ШРИФ Бор, КОЦ Бољевац, ФМУ у Београду

Девић, Драгослав; „Сватовска песма Одби се грана од јоргована и особеност њеног напева“, Зборник Матице српске за сценске уметности и музику 8-9: 125-131.; 1991; Нови Сад: Матица српска

Девић, Драгослав; „Народна музика“, Културна историја Сврљига II, 429-539.; 1992; Сврљиг – Народни универзитет, Ниш – Просвета

Девић, Драгослав; „Облици тужења Цетињанке Милуше Перовић“, Рад XXXV конгреса СУФЈ (Рожаје, 1988), 172-184.; 1988; Титоград: УФЦГ

Докмановић, Јасминка; Женске обредне песме за плодност у српском делу централнобалканског Шоплука (Области планинске Горње Пчиње, Крајишта и Власине); 1990; Магистарски рад, одбрањен на ФМУ у Београду (у рукопису)

Докмановић, Јасминка; „Ђурђевданско-премуске песме у Крајишту и Власини“, Развитак, год. XXXII, бр. 3-4: 98-99.; 1992; Зајечар

Докмановић, Јасминка; „Обредно певање за плодност (лазарице) у јужној Србији“, Музички талас год. 7, бр. 27; 2000; Београд: CLIO

Земцовски, Изаљиј; „Прилог питању строфике народних песама (из јужнословенско-руских паралела)“, Народно стваралаштво – фолклор 25 (VII), 61-69.; 1973; Београд: СУФЈ

Земцовски, Изаљиј; „Рефренный возглас на месте паузы в сдвоенной строфе“, Народно стваралаштво – фолклор 47-48 (XII), 52-54.; 1973; Београд: СУФЈ

Јовановић, Јелена; Старинске свадбене песме и обичаји у Горњој Јасеници (у Шумадији) – сватовски глас и његови облици; 2002; Београд: Музиколошки институт САНУ

Јовановић, Јелена; „Генеза напева српских свадбених песама у Горњем Банату у Румунији“, Зборник Матице српске за сценске уметности и музику 28-29: 7-16.; 2003; Нови Сад: Матица српска

Лајић-Михајловић, Данка; Свадбени обичаји и песме Црногораца у Бачкој; 2004; Подгорица: Институт за музикологију и етномузикологију Црне Горе

Љубинковић, Ненад; „Проблеми систематизације и класификације усменог народног стваралаштва“, Фолклор у Војводини, св. 9, 9-28.; 1995; Нови Сад

Љубинковић, Ненад; „Митолошка основа јеремијских песама“, Зборник радова; 1996; Нови Сад, Филозофски факултет

Манојловић, Коста П.; „Свадбени обичаји у Пећи“, ГЕМ у Београду VIII, 1-15.; 1933; Београд: Гласник Етнографског музеја

Марјановић, Злата; Улога музике у традиционалним обредима села Брза (прилог проучавању народног музичког стваралаштва Поречја у јужној Србији); 1990; Дипломски рад, одбрањен на ФМУ у Београду (у рукопису)

Петровић, Радмила; Српска народна музика (Песма као израз народног музичког мишљења); 1989; Београд: Музиколошки институт САНУ

Радиновић, Сања; Старо двогласно певање Заплања; 1992; магистарски рад, одбрањен 1993. на ФМУ у Београду (у рукопису)

Радиновић, Сања; „Елементи макроструктуре заплањских обредно-обичајних песама у функцији „зачараног кружног кретања“, Фолклор – Музика – Дело (IV међународни симпозијум, Београд, 1995), 442-466.; 1997; Београд, ФМУ

Радиновић, Сања; „Макам-принцип у мелопоетском обликовању заплањских јесењих песама”, Музички талас (Београд), год. 8, бр. 29: 34-43.; 2001; Београд, CLIO

Ракочевић, Селена; Вокална традиција Срба у Доњем Банату; 2002; Београд, Завод за уџбенике и наставна средства

Угљеша, Фазила; „Компаративни приступ сватовском напјеву ’Гором језде кићени сватови’”, Зборник радова XXVIII конгреса СУФЈ (Сутоморе, 1981), 334-339.; 1981; Сутоморе: УФЦГ

Фрациле, Нице; Вокални музички фолклор Срба и Румуна у Војводини (Компаративна проучавања); 1987; Матица српска, Одељење за сценске уметности и музику, књ. 2, Нови Сад