Предмет
Наставници на часовима предавања
др Сања Радиновић, ванредни професор
Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН
ма Борисав Миљковић, асистент
Услов
Нема посебних услова.
Исход
- Оспособљеност за примену базичне етномузиколошке методологије (теренски рад – транскрипција и тонометрија – анализа музичког стила) и најважнијих теоријских концепата у сопственом научном раду. - Оспособљеност за самосталну примену савременог начина анализе српских народних песама.
Циљ
- Упознавање са физиономијом развојног пута, базичном методологијом (методолошка тријада: теренски рад – транскрипција и тонометрија – анализа музичког стила) и с тим у вези најважнијим теоријским концептима опште етномузикологије. - Упознавање са српском народном версификацијом и са морфолошким карактеристикама певаног текста и музичке компоненте српских народних песама. - Практично овладавање методологијом савремене анализе српских вокалних облика.
Садржај теоријске наставе
ТЕОРИЈСКА НАСТАВА Први семестар: 1. Општи преглед развоја етномузиколошке методологије (теренски рад – транскрипција и тонометрија – анализа музичког стила), од почетака до данашњег времена 2. Етномузиколошки теренски рад – увод, дефиниције, планирање, учесничко посматрање 3. Боравак на терену, типови теренских интервјуа, теренски записи 4. Историјске парадигме етномузиколошког теренског рада 5. „Криза репрезентације“ – перспективе новог етномузиколошког теренског рада 6. Сврха и врсте транскрипције, утицар развоја технологије, уплив других наука 7. Историјске парадигме, развој и концепти о транскрипцији у другој половини ХХ века 8. Абрахам-Хорнбостелови „Предлози за транскрипцију егзотичних мелодија“ 9. Бартоков систем транскрибовања српских народних песама 10. Типови транскрипције и нотације 11. Анализа музичког стила – сврха, врсте, историјски развој 12. Финска аналитичко-лексикографска метода 13. Кантометрија Алана Ломакса 14. Етнографија музике 15. КОЛОКВИЈУМ Други семестар: 16. Стих – ритам – метар; системи версификације 17. Структуралне одлике српских народних стихова 18. Строфика српских народних песама 19. Основни принципи анализе српских вокалних облика и аналитичка терминологија 20. Принципи и симболи у обележавању структуре певаног текста (1. део) 21. Принципи и симболи у обележавању структуре певаног текста (2. део) 22. Принципи и симболи у обележавању мелодијске структуре српских вокалних облика (1. део) 23. Принципи и симболи у обележавању мелодијске структуре српских вокалних облика (2. део) 24. Разграничавање музичко-формалних целина и типови каденци 25. Формални планови и њихове карактеристике 26. Конструктивни статуси и типови повезаности музичких одсечака 27. Обликовање централноформалног плана 28. Формирање надструктура 29. Типови размимоилажења музичке и текстуалне сегментације 30. Макроформални типови српских народних песама ПРАКТИЧНА НАСТАВА Дебате и презентације студената у оквиру предавања и радионица. Вежбе из транскрипције и анализе.
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Колоквијум
15
Присуство настави и припремљеност за наставу
15
Активност на часу
5
Домаћи задаци
5
Семинари
5
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Писмени испит
10
Практични испит
10
Усмени испит
35
Литература
Abraham, Otto – E. M. von Hornbostel; “Vorschläge für die Transkription exotischer Melodien“, Sammelbände der internationalen Musikgesellschaft, Jg. 11, 1909/10, 1-25; 1909; Leipziг: Druck und Verlag von Breitkopf & Hartel
Bartók, Béla – A. Lord; Serbo-Croatian Folk Songs and Instrumental Pieces from the Milman Parry Collection, Yugoslav Folk Music, Vol. 1; 1978; New York: State University of New York Press
Девић, Драгослав; Етномузикологија, I и II део (Скрипта); 1981; Београд, ФМУ
Žganec, Vinko; Kako da leksikografiramo narodne popijevke?“, Muzičke novine, 5-6: 1-2; 1948; Zagreb: Hrvatski glazbeni zavod; Udruženje kompozitora Hrvatske; Udruženje reproduktivnih muzičkih umjetnika Hrvatske
Lomax, Alan; The Song Style and Culture; 1971; AAAS, Washington, D.C
Merriam, Alan P.; The Anthropology of Music; 1964; Northwestern University Press
Myers, Helen (ed); Ethnomusicology: An Introduction; 1992; The Norton/Grove Handbooks in Music, New York – London: W. W. Norton & Company
Myers, Helen (ed); Ethnomusicology: Historical and Regional Studies; 1993; The Norton/Grove Handbooks in Music, New York – London, W. W. Norton & Company
Nettl, Bruno; The Study of Ethnomusicology (Thirty-one Issues and Concepts); 2005; Urbana and Chicago: University of Illinois Press
Radinović, Sanja; “Suggestions for transcribing exotic melodies (A cornerstone in the Babel tower of ethnomusicological methodology)“, New Sound 35: 28-38; 2010; Belgrade: Department of Musicology - Faculty of Music
Сакс, Курт; Музика старог света (на Истоку и Западу – успон и развој); 1980; Београд: Универзитет уметности
Hood, Mantle; The Ethnomusicologist; 1982; Kent (Ohio): The Kent State University Press
Cooley, Timothy J.; „Budućnost etnomuzikološkog terenskog rada“, IV međunarodni simpozij „Muzika u društvu“ – zbornik radova (Sarajevo, 28-30. oktobra 2004); 2005; Sarajevo: Muzikološko društvo FBiH; Muzička akademija u Sarajevu, 174-182
Cooley, Timothy J. – Gregory Barz (eds); Shadows in the Field (New Perspectives for Fieldwork in Ethnomusicology); 2008; Oxford University Press
Радиновић, Сања; „’Ланац’ – нарочити вид кумулативног излагања текста у српским народним песмама и његов значај у музичко-формалној изградњи“, Зборник радова XXXVI конгреса СУФЈ (Сокобања, 1989), 355-364; 1989; Београд: УФС
Радиновић, Сања; „Елементи макроструктуре заплањских обредно-обичајних песама у функцији ’зачараног кружног кретања’“, У: IV међународни симпозијум „Фолклор – музика – дело“ (Београд, 1995), 442-466; 1997; Београд: ФМУ
Радиновић, Сања; „Оквирни стих у српском вокалном наслеђу“, Музика кроз мисао – Зборник радова са четвртог годишњег скупа наставника и сарадника Катедре за музикологију и етномузикологију ФМУ у Београду (Београд, 21-22. јун 2002), 115-132.; 2002; Београд: ФМУ
Радиновић, Сања; „Српске народне баладе и етномузикологија – немогућа мисија“, Нови Звук 30: 34-51; 2007; Катедра за музикологију, Факултет музичке уметности, Београд
Radinović, Sanja; Oblik i reč (Zakonomernosti melopoetskog oblikovanja srpskih narodnih pesama kao osnova za metodologiju formalne analize), Etnomuzikološke studije – disertacije, sv. 3/2011; 2011; Beograd: FMU
Радиновић, Сања; Морфологија српских народних песама 1; 2017; Београд: Hema Kheya Neye