Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Сања Ранковић, ванредни професор

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

ма Борисав Миљковић, асистент

Услов

; Нема посебних услова.

Исход

- Синтетички општи увид у развој опште етномузикологије, њене основне појмове, концепте и методологију, и у историјат српске етномузикологије од XVI до краја XX века. Формирање способности критичког сагледавања стручних и научних доприноса на пољу наше регионалне етномузиколошке науке.

Циљ

- Стицање основних знања о дефиницији етномузикологије, њеном конституисању, развоју до данашњег времена, базичној научној методологији, концептима и поделама, о појмовима фолклор и музички фолклор, интердисциплинарној и динамичној природи ове науке. Упознавање са важећим поделама српских вокалних облика и традиционалних народних музичких инструмената, са постојећим тонским и ритмичким системима, врстама фактуре у српском двогласном певању, начинима варирања и макам-принципом. - Стицање основних знања о најважнијим досадашњим резултатима сакупљања, конзервације и проучавања српске музичкофолклорне грађе и података о њој (од XVI века до краја XX), о научном и методолошком развоју српске етномузикологије. - Стицање вештине транскрибовања једноставнијих једногласних вокалних примера српског музичкофолклорног наслеђа, и решавања тонометријских задатака.

Садржај теоријске наставе

ТЕОРИЈСКА НАСТАВА Први семестар: 1. Етномузикологија – дефиниција, конституисање, основни појмови и концепти 2. Развој етномузикологије од 1885. до средине ХХ века 3. Развој етномузикологије од средине ХХ века до данас 4. Фолклор 5. Музички фолклор 6. Поделе српских вокалних облика 7. Хорнбостел-Саксова класификација музичких инструмената 8. Развој тонометрије 9. Тонски системи (1. део) 10. Тонски системи (2. део) 11. Ритмички системи (1. део) 12. Ритмички системи (2. део) 13. Фактуре српских народних двогласних песама 14. Облици варирања и макам-принцип 15. КОЛОКВИЈУМ Други семестар: 16. Петар Хекторовић 17. Вук Караџић (Франц Мирецки), Емануил Коларовић и Алојз Калауз 18. Јосиф Шлезингер и Корнелије Станковић 19. Фрањо Кухач 20. Лудвиг Куба 21. Владимир Карић и Стеван Ст. Мокрањац 22. Владимир Ђорђевић и Ернест Клосон 23. Живојин Станковић и Коста Манојловић 24. Милоје Милојевић и сестре Даница и Љубица Јанковић 25. Бела Барток 26. Миодраг Васиљевић 27. Андријана Гојковић и Љубинко Миљковић 28. Радмила Петровић и Драгослав Девић 29. Димитрије Големовић и српски етномузиколози средње генерације (до краја ХХ века) 30. Институције посвећене сакупљању, чувању и проучавању музичкофолклорног материјала; најважније рукописне заоставштине, картотеке, фоноархиви, збирке музичких инструмената; периодика. ПРАКТИЧНА НАСТАВА Дебате и презентације студената у оквиру предавања и радионица. Вежбе из транскрипције и тонометрије.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Колоквијум

15

Присуство настави и припремљеност за наставу

15

Активност на часу

5

Домаћи задаци

5

Семинари

5

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Писмени испит

10

Практични испит

10

Усмени испит

35

Литература

Девић, Драгослав; Етномузикологија I и II (скрипта); 1981; Београд: ФМУ

Думнић, Марија В.; „Дечији ритмички систем у песмама српског вокалног наслеђа“, У: Промишљања традиције – Фолклорна и литерарна истраживања (Зборник радова посвећен Мирјани Дрндарски и Ненаду Љубинковићу), 449-461.; 2014; Београд: Институт за књижевност и уметност

Žganec, Vinko; Muzički folklor 1: Uvodne teme i tonske osnove (skale); 1962; Zagreb: izdanje autora

Земцовски, Изалиј; „Етномузикологија – стогодишњи пут”, Народно стваралаштво – фолклор, 1-4(XXVI): 14-28. ; 1987; Београд: СУФЈ

Зечевић, Слободан; „Фолклористика и етномузикологија“, Звук 64; 1965; Београд: СОКОЈ

Јелић, Јордан; "Акултурација“, Култура 68-69: 127-146.; 1985; Београд: Завод за проучавање културног развитка

Kunst, Jaap; Ethnomusicology: A Study of its nature, its problems, methods and representative personalities to which is added a bibliography; 1959; The Hague: Martinus Nijhof

Mugglestone, Erica; “Guido Adler’s ’The Scope, Method, and Aim of Musicology’ (1885): an English Translation with an Historico-Analytical Commentary”, Yearbook for Traditional Music 13: 1-21. ; 1981; Cambridge University Press

Myers, Helen; “Introduction”, In: Ethnomusicology: Historical and Regional Studies, The Norton/Grove Handbooks in Music, 3-15.; 1993; New York – London: W. W. Norton & Company

Петровић, Радмила; „Метода мерења интервала у народним мелодијама“, Народно стваралаштво – фолклор 6: 434-441.; 1963; Београд: СУФЈ

Радиновић, Сања; „Хемиолна метрика (асиметрични ритам) у српском музичком наслеђу – ’аутентичан’ феномен или резултат акултурације?“, Зборник Матице српске за сценске уметности и музику 43: 7-22.; 2010; Нови Сад: Матица српска

Сакс, Курт; „Стилови мелодија“, Музика старог света (на Истоку и Западу – успон и развој), 29-45.; 1980; Београд: Универзитет уметности

Stock, Johnathan; “Alexander J. Ellis and his place in the history of ethnomusicology”, Ethnomusicology 51(2): 305-324.; 2007; University of Illinois Press

Hornbostel, Erich M. von und Curt Sachs; “Systematik der Musikinstrumente”, Zeitschrift für Ethnologie 4-5: 553-590.; 1914; Berlin: Dietrich Reimer Verlag

Џуџев, Стојан; „Црте из живота народних песама“, Народно стваралаштво – фолклор 5: 347-354.; 1963; Београд: СУФЈ

Девић, Драгослав; „Сакупљачи народних мелодија у Србији и њихове збирке“, ГЕМ у Београду 22-23: 99-122.; 1960; Београд: Етнографски музеј

Девић, Драгослав; „Записи народних мелодија Корнелија Станковића“, У: Корнелије Станковић и његово доба, 181-185.; 1985; Музиколошки институт САНУ, Научни скупови, књ. XXIV, Одељење ликовне и музичке уметности, књ. 1, Београд

Девић, Драгослав; „Бела Барток и југословенска народна музика“, Нови Звук 6: 17-36.; 1995; Београд: СОКОЈ

Девић, Драгослав; „Стеван Стојановић Мокрањац – мелограф и етномузиколог“, Нови Звук 28: 17-38.; 2006; Београд: СОКОЈ МИЦ

Ђурић-Клајн, Стана; „Вук Краџић и српска музика“, Музика и музичари; 1956; Београд

Закић, Мирјана; „Истраживачки рад Лудвига Кубе у области музичког фолклора на простору Црне Горе, Босне и Херцеговине и Србије“, 31-39.; 2007; Praha, Etnologický ústav AV ČR

Zakić, Mirjana; “The ethnomusicological endeavors od Danica and Ljubica Janković, Musicology 17: 245-258. ; 2014; Belgrade: Institute of Musicology SASA

Коњовић, Петар; Милоје Милојевић – композитор и музички писац; 1954; САНУ, Посебна издања, Одељење ликовне и музичке уметности, књ. 1, Београд

Манојловић, Коста П.; Корнелије Станковић; 1942; Београд: Државна штампарија

Марковић, Младен; „Етномузикологија у Србији“, Нови Звук 3: 19-30.; 1994; Београд: СОКОЈ

Милојковић-Ђурић, Јелена; „Записи народних песама композитора Косте П. Манојловића“, Звук 79: 8-11.; 1967; Сарајево: Удружење композитора БиХ

Младеновић, Оливера; „Учешће Стевана Мокрањца у раду Српске краљевске академије наука“, У: Зборник радова о Стевану Мокрањцу, 185-204.; 1971; Београд: САНУ

Пејовић, Роксанда; „Јосиф Шлезингер“, Мокрањац 7-8: 44-49.; 2006; Неготин: Дом културе "Стеван Мокрањац"

Радиновић, Сања; Станислав Винавер, Јожеф Дебрецени, Јосип Славенски и Бела Барток у етномузиколошком дискурсу (или: О могућим последицама једне старе политичке полемике), У: Јосип Славенски и његово доба – Зборник са научног скупа поводом 50 година од композиторове смрти; 2006; Београд, СОКОЈ-МИЦ

Радиновић, Сања В.; „Цртице о физиономији и идентитету песама из Хекторовићевог Рибања и рибарског приговарања“, У: Промишљања и традиције – фолклорна и литерарна истраживања (Зборник радова посвећен Мирјани Дрндарски и Ненаду Љубинковићу), 165-190.; 2014; Београд: Институт за књижевност и уметност

Радиновић, Сања; „Васиљевићеви зборници народних мелодија: српско музичко благо“, Музикологија 20(I): 171-198.; 2016; Београд: Музиколошки институт САНУ

Radinović, Sanja and Dimitrije O. Golemović; “Vladimir R. Đorđević’s Contribution to Serbian Musical Folkloristics“, Musicology 29(II): 15-33.; 2020; Belgrade: Institute of Musicology SASA

Širola, Božidar; „Franjo Ž. Kuhač (O stotoj godišnjici rođenja)“, Zvuk 1-2(III): 9-17. [I deo]; Zvuk 2(III), 1935, 49-54.[II deo]; 1935; Beograd: b. i.