Предмет
Наставници на часовима предавања
др ум. Теа Димитријевић, редовни професор
др ум. Горан Маринковић, редовни професор
мр Људмила Поповић, редовни професор
др ум. Дејан Суботић, редовни професор
др ум. Јасна Туцовић, редовни професор
др ум. Игор Лазић, ванредни професор
др ум. Соња Лончар, ванредни професор
ма Јожеф Бисак, доцент
др ум. Катарина Поповић, доцент
др ум. Немања Станковић, доцент
Исход
Савладавање музичких и техничких захтева у односу на уметничку личност појединца, развијање индивидуалних извођачких могућности студента, стицање уметничког самопоуздања кроз свеобухватно истраживање и проучавање знања о савременој музици и уметничком изразу. Студенти стичу висок професионални ниво способности за реализацију и изражавање сопствених уметничких концепата, проширују репертоар, способни су за преузимање водећих улога у ансамблима, овладавају познавањем репертоара савремене камерне музике, имају дубоко разумевање практичних и теоријских студија и умеју да користе то знање у даљем уметничком развоју. Стичу способност потпуно самосталног учења и извршавања комплексних задатака, имају критичку самосвест и способни су да иницирају заједничке пројекте, да руководе заједничким пројектима и учествују у тимском раду, договарању и организацији.
Циљ
Циљ наставе савремене камерне музике јесте овладавање техником и вештинама заједничког свирања и уметничког изражавања кроз упознавање са веома разноврсном савременом литературом, различитим стилским усмерењима у XX и XXИ веку, новим облицима нотације и неконвенционалним комбинацијама инструмената и гласова у ансамблима. Студенти стичу искуство свирања, односно певања у најразличитијим инструменталним или вокално-инструменталним ансамблима. Ансамбли упознају репертоар српских и иностраних савремених композитора који припадају различитим стилским правцима. Студенти стичу способност за учешће у раду ансамбала као и способност за педагошки и креативни рад у музичким школама, школама општеобразовног типа, медијима и институцијама културе
Садржај теоријске наставе
Практична настава подразумева студиозно упознавање са делима савремених аутора, у зависности од типа ансамбла и способности студената. Савладавање нотног текста камерног дела се одвија кроз структуралну анализу и сагледавање основних стилских одлика, што доводи до доношења одлука о основним интерпретативним параметрима. У проучавању савремених дела камерне музике, студенти се суочавају и са проучавањем разноврсних нових облика нотације, као и нових видова означавања у оквиру конвенционалног музичког текста. Извођење савременог репертоара захтева и студиозно проучавање шире постављених уметничких концепата нашег времена. Уз сагледавање артикулационих елемената, решавају се извођачки проблеми заједничког свирања у метричком, ритмичком и агогичком погледу. Савремени музички израз често подразумева компликовану ритмичку фактуру и новине у области звучних ефеката, као и неуобичајен начин свирања инструмента или третмана гласа. Посебан акценат је стављен на усаглашавање тонског баланса ансамбла, нарочито у честим случајевима неуобичајене комбинације инструмената. Значајан сегмент рада је остваривање контакта и сарадње са самим аутором камерног дела, када то услови дозвољавају, и креирање интерпретативне концепције у овом виду креативне интеракције. У финалном сегменту рада са ансамблом потребно је остварити компактну тонску слику камерног састава, доследност концепције и убедљивост музичког израза. Најмање једном, организује се јавни наступ, који може бити и у оквиру класе. Предмет је двосеместралан; испитни програм је реситал у трајању од 55 до 60 минута.
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Присуство настави и припремљеност за наставу
20
Активност на часу
30
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Практични испит
50
Литература
Љубица Марић; Архаја II за обоу, кларинет и фагот; 2002; Furore
Софиа Губајдулина; Рејоице! Соната за виолину и виолончело; 2002; Sikorski
Алфред Шнитке; Моз-арт за обоу, харфу, чембало, виолину, виолончело и контрабас; 2002; Sikorski
Арво Перт; Фратри за гудачки квартет; 2010; Universal
Јанис Ксенакис; Тетра за гудачки квартет; 2015; Salabert
Лиз Морисон; Деведесет пет за виолину, трубу, мецосопран, баритон, хармонику, оргуље и удараљке; 2019; УКС Београд
Josip Slavenski; Kompozicije za violinu i orgulje; 1986; DSH Zagreb, UKS Beograd
Филип Глас; Четири става за два клавира; 2008; Dunvagen