Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Гордана Каран, редовни професор

Услов

2DLTO1 - Тембровска одређеност аудитивног опажања 1 - одслушан и положен; Нема посебних услова.

Исход

Способност разумевања музичке садржине на основу звука. Развијена способност перцепција звука гудачких музичких инструмената харфе, челесте и ударачких инструмената са одређеном висином тона. Развијена музичка меморија ? несметано превођење звука у нотну слику. Музичка фраза као најмања формална целина.

Циљ

Даљи развој музичког мишњења и музичког слуха ? перцепција и рецепција звука музичких инструмената из састава симфонијског оркестра тројног састава у свим тонским регистима. Развој музичког слуха - перцепција звука гудачких музичких инструмената (виолина, виола, виолончело контрабас), харфе, челесте и ударачких инструмената са одређеном висином тона у свим регистима и бојама. Успостављање система активног слушања, детектовања и разумевања свих параметра музике као и целокупног (задатог) музичког тока. Памћење звука и превођење музике у нотну слику.

Садржај теоријске наставе

Теоријска настава Упознавање са феноменом и особеностима музичког тембра. Указивање на специфичну звучност, регистре и начине нотација које су својствене одређеним дувачким музичким инструментима. Сагледавање улоге тембра у препозвавању идентитета гудачких музичких инструмената, харфе, челесте и ударачких инструмената са одређеном висином тона или, у целини, догађаја звучног генерисања. Тембровски фактори релевантни за перцептивна просуђивања. Психолошка и психофизичка својства релевантна за прецепцију тембра. Мултифункционалност тембра у музици. Практична настава Развијање музичке меморије и вештине превођења запамћеног звука у нотну слику - записивања музике/музички диктат. Увежбавање памћења и записивања музике која се слуша кроз рад на едукативним примерима као и композицијама које су селектоване из уметничке музичке литературе, а које су одабране имајући у виду најбоље звучне опсеге, тонске и техничке могућности и специфичности сваког музичког инструмента. Колоквијум Записивање одломка из музичке литературе за гудечке инструменте. Завршни испит Записивање одломка из музичке литературе (гудачки инструменти, харфа, челеста и глокеншпил).

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Колоквијум

30

Активност на часу

20

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Писмени испит

50

Литература

Каран Г, Дабић, С.; Тембровска одређеност аудитивног опажања; 2009; Београд: Факултет музичке уметности

Levitin, D. Dž.; Muzika i mozak: zašto volimo muziku; 2011; Novi Sad: Psihopolis institut

Солистичка, камерна и оркестарска музичка литература - композиције и деонице дувачких музичких инструмената.; Више аутора/композитора; Више издавача