Предмет
Наставници на часовима предавања
др Софија Маричић, доцент
Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН
др Софија Маричић, доцент
Услов
Нема посебних услова.
Исход
Познавање основних законитости процеса учења. Познавање основних дидактичких принципа и метода. Разумевање и примена принципа учења у склопу сопствених музичких активности и у пракси музичког образовања. Познавање принципа формулисања адекватних стратегија вођења напредовања ученика. Формирање критичког мишљења и развој способности евалуације резултата наставног процеса.
Циљ
Упознавање са основним проблемима учења и наставе, посебно онима који долазе до изражаја у актуелној музичкој делатности појединца и његовом будућем раду у настави.
Садржај теоријске наставе
Упознавање са предметом и задацима педагогије, педагошке психологије и дидактике; са основним карактеристикама и психолошким основама различитих видова учења; са основним одликама образовног процеса; са дидактичким принципима и основним методама и облицима наставе, а с обзиром на специфичне услове и видове наставе у музичком образовању. Обрада следећих тема: Предмет педагогије и педагошке психологије; повезаност са сродним дисциплинама; Учење – појам, функција и врсте; Напредовање у учењу; Трансфер учења – појам, врсте, теорије и чиниоци успешног трансфера; Методе успешног учења и стратегије вокално-инструменталног вежбања; Памћење и заборављање; Технике успешног меморисања музике; Испитивање, оцењивање и вредновање знања и музичког извођења; Мотивациони подстицаји за учење и вежбање – унутрашњи и спољашњи; Наставник; Компетенције наставника; Својства личности наставника музике и успешност ученика; Сарадња у тријади наставник-ученик-родитељ; Учење музике у оквиру општег музичког образовања; Музика и алтернативне образовне школе; Предмет и основни проблеми дидактике; Дидактички принципи; Наставне методе; Организациони облици наставе; Планирање у настави; Припрема ученика за јавни наступ. Колоквијум је у форми теста знања са вишеструким одговорима, бинарним питањима, затвореним, али и отвореним (полуесејским) питањима. Поред демонстрације познавања градива (декларативно знање), овим питањима се од студената очекује и интеграција информација датих у обавезној литератури, њихова примена на конкретне ситуације из музичког контекста, као анализа и евалуација представљених информација. Сматра се да су колоквијум положили студенти који остваре бар трећину од укупног броја поена предвиђеног за ову предиспитну активност (бар 10 поена од могућих 30). Студенти који изађу на колоквијум, али стекну мање од 10 поена, на испиту полажу целокупно градиво. Испит: Испит је у форми теста знања са вишеструким одговорима, бинарним питањима, затвореним, али и отвореним (полуесејским) питањима. Поред демонстрације познавања градива (декларативно знање), овим питањима се од студената очекује и интеграција информација датих у обавезној литератури, њихова примена на конкретне ситуације из музичког контекста, као анализа и евалуација представљених информација. Након писаног, постоји и усмени део испита, уколико студент желе да остваре вишу оцену. Услов за излазак на усмени испит је положен писани испит.
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Колоквијум
30
Присуство настави и припремљеност за наставу
10
Активност на часу
10
Групни истраживачки рад
10
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Писмени испит
40
Литература
Трнавац, Н. и Ђорђевић, Ј.; Педагогија II део - Дидактика; 2005; Научна књига комерц
Арсеновић Павловић, М., Антић, С. и Јолић Марјановић, З.; Педагошка психологија; 2017; Планет принт
Визек Видовић, В., Ријавец, М., Влаховић-Штетић, В. И Миљковић, Д.; Психологија образовања; 2014; Клет
Вучић, Л.; Педагошка психологија; 1999; Центар за примењену психологију
Богуновић, Б.; Музички таленат и успешност; 2010; Факултет музичке уметности и Институт за педагошка истраживања
Леман, А. К., Слобода Џ. Е. и Вуди, Р. Х.; Психологија за музичаре; 2012; Психополис и Факултет музичке уметности
Вулфолк, А., Хјуз, М., и Волкап, В.; Психологија у образовању; 2014; Клет