Предмет
Наставници на часовима предавања
мр Маја Смиљанић-Радић, редовни професор
Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН
мр Маја Смиљанић-Радић, редовни професор
Услов
Нема
Исход
Примена разноврсних теоријских и практичних знања у уметничком раду; подстицање критичког размишљања и самосталног истраживачког рада. Развој афинитета студента ка ужестручним областима и дисциплинама у оквиру оргуљске праксе и едукације. Оспособљавање студената за професионално бављење у уметничкој области оргуља на интерпретативном и педагошком пољу.
Циљ
Стицање ужестручних знања из уметничке области оргуља (познавање инструмента, историјат градње, развој инструмента и литература) и њихова примена у оквиру главног предмета; овладавање оргуљском праксом у области оркестарског и камерног свирања, као неодвојивом компонентом у формирању професионалног музичара – оргуљаша; упућивање у методичке процесе одвијања наставе оргуља у нижем и средњем музичком образовању, са циљем стицања компетенција на интерпретативном и педагошком пољу. Студенти стичу способност за самосталну уметничку активност, као и педагошки и креативни рад у музичким школама, школама општеобразовног типа и институцијама културе.
Садржај теоријске наставе
Студенти се упознају са теоријским и практичним дисциплинама у области оргуљске извођачке и педагошке праксе, са циљем поставке и препознавања проблема, као и налажењем системског решења. - "пастирски" инструменти, пнеуматика, хидрауличнеоргуље, Грци и Римљани -кожни мех, европска градња -ренесансне табулатуре -увођење квинте, позитив, портатив, регал, развојзрачница, вентила, раздвајање регистара, педална клавијатура -ричеркари, интонације, токате, верси, арије, прелудијуми, варијације, чаконе и други облици -механичка трактура, лабијалне и лингвалне свирале, мензура, интонирање -импровизација, орнаментација, варирање и регистрација -италијанска, шпанска, француска и немачка градња, на примеру аутора: Фрескобалди, Меруло, Кабезон, Бирд, Свелинк, Швајтт, Тителуз, ЛеБек... Методика наставе одвија се кроз практични рад – симулацијом школског часа који садржи нова и теоријска сазнања обрађивана у настави претходног модула. Градиво се обрађује на одабраним примерима кроз" откривање" одговора и закључака, практичном применом и употребом стечених сазнања. -свираоник – седење, односи свираоника и педала, висина, центар, стабилност, основне команде -крешендо и жалузија – вежабање -трактура – појам, врсте и осећај -техника – механика, изражајне могућности, равномерност и ритмичка прецизност - динамика – артикулација и агогика -вежбање на једном регистру -улога артикулације у одређивању карактера композиције-артикулација - легато, нон легато, мелодијски крешендо, теза-арза -притисак и отпуштање дирке – у односу на реверберацију -мануалне и педалне вежбе, развијање осећаја за ход дирке -" стари" прсторед -" клизање" палца, репетиција, промена мануала у легату, двоглас, акорди -скривени двоглас, бордун, дупле терце и сексте, заједнички тонови, синкопе -различити карактери у истој композицији и регистрацији у зависности од артикулације – вежба -уводни појам педалнеапликатуре Прорада деоница оргуља у литератури за барокни оркестар и камерне ансамбле, са нарочитим освртом на звучне и динамичке односе у ансамблу, колективни рад, слушање, специфичности артикулације, савладавање партитуре. Стицањем теоријских знања, студенти развијају вештину систематичног преношења знања, као и специфичну интеракцију оргуљске интерпретативне и педагошке праксе. На крају модула, студенти оргуља полажу испит свирања једне оркестарске или камерне деонице оргуља у односу на број модула, као и презентацију школског часа. Студенти чембала полажу испит који укључује реализацију одабраних дела из оргуљске литературе. Због малог броја студената на години (планирано до 2), а због економичности извођења наставе и природе предмета који потенцира међусобну извођачку компуникацију, у оквиру истог предмета обједињени су сви студенти оргуља и чембала који ће током школовања обрадити све предвиђене методске јединице.
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Присуство настави и припремљеност за наставу
50
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Практични испит
50
Литература
Germani, Fernando; Metodo per Organo 1, 2, 3, 4; 1944; Edizioni De Santis, Roma
Oortmerssen, Jacques van ; Organ tehnique; 2002; GOArtPublications, Goeteborg
Oortmerssen, Jacques van; A guide to duo and trio playing; 1987; EditionBoeuenga, Holland
Goode, Jack C. ; Pipe organ registration ; 1964; ParthenonPress, Nashville, Tennesse
Suthoff-Gross Rudolf; Orgelschule; 1978; K. H. M. Verlag, Wolfenbuttel
Laukvik, Jon ; Orgelschule zur historischen Auffuhrungspraxis; 1990; Carus-Verlag, Stuttgart
Grupa autora; MusicaAntiquaBohemica: ClassiciBoemici ; 1953; Praha, Czechoslovakia
Pergolesi, GiovanniBattista ; Stabat Mater; 1967; EditionPeters, Leipzig, Nr. 821
Purcell, Henry ; Trumpet tune, CollectionMarie-ClaireAlain; 1971; Billaudot, Paris
Bach, Johann Sebastian ; Aria,Trans. J. Thilde; 1974; Billaudot, Paris
Bach, Johann Sebastian; Trois Bourrees, Trans. J. Thilde; 1972; Billaudot, Paris
Huizinga, Johan ; Homo ludens. O podrijetlu kulture u igri. ; 1970; Matica hrvatska, Zagreb.