Предмет
Наставници на часовима предавања
др ум. Милан Поповић, ванредни професор
Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН
др ум. Милан Поповић, ванредни професор
Услов
Нема
Исход
Примена разноврсних теоријских и практичних знања у уметничком раду; подстицање критичког размишљања и самосталног истраживачког рада. Развој афинитета студента ка ужестручним областима и дисциплинама у оквиру чембалистичке праксе и едукације. Оспособљавање студената за професионално бављење у ум. области чембала на интерпретативном и педагошком пољу.
Циљ
Стицање ужестручних знања из ум. области чембала (познавање инструмента, историјата развоја и литературе) и њихова инкорпорација у област главног предмета; овладавање дисциплинама из области чембалистичке праксе (генералбас и импровизација), као неодвојивих компоненти у формирању професионалног музичара – чембалисте; оспособљавање за њихову практичну примену у извођењу музике; упућивање у методичке процесе одвијања наставе чембала у нижем и средњем музичком образовању, са циљем формирања компетенција на интерпретативном и педагошком пољу. Студенти стичу способност за самосталну уметничку активност, као и компетенције за педагошки и креативни рад у музичким школама, школама општеобразовног типа и институцијама културе.
Садржај теоријске наставе
Студенти се на предмету упознају са теоријским и практичним дисциплинама у области чембалистичке извођачке и педагошке праксе, са циљем поставке и препознавања проблема, као и налажењем системског решења. Студенти се упознају са: – историјатом настанка и развоја чембала од 15. до 20. века, типовима инструмената и њиховим конструкцијским карактеристикама. – композиторским стваралаштвом и капиталним делима за чембало насталим од 16. до 20. века, кроз прораду чембалистичке литературе епоха 16. до 20. века, (развијање вештине читања с листа) – основама шифрованог баса (генералбаса); тумачењем и функцијом шифара, уз осврт на карактеристике нотације у музичким манускриптима и барокне музичке кључеве. Врши се хармонизација у оквиру дурске и молске октаве – Октавно правило. Врши се прорада примера шифрованог баса из литературе. – основама, типовима и карактеристикама барокне импровизације. Студенти се упућују у основе методских процеса, међу којима су: – васпитна улога наставника, инклузија и диференцијација васпитног и наставног рада – приступ различитим нивоима узраста и музичког предзнанја у започињању учења чембала – школски час (припрема, садржај, начин одвијања, циљ) – неговање и развијање радних навика и самосталног рада код ученика – мотивација и оцењивање – јавни наступ (психолошки аспекти, припрема и континуитет) Стицањем теоријских знања, студенти развијају вештину систематичног преношења знања, интеракцију и инкорпорацију између различитих дисциплина чембалистичке интерпретативне и педагошке праксе. Студенти полажу испит који се састоји од теоријског (презентација дела градива) и практичног (читање с листа, реализација примера из области генералбаса и импровизације) дела.
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Присуство настави и припремљеност за наставу
20
Активност на часу
30
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Писмени испит
25
Практични испит
25
Литература
Bach, Johann Sebastian; Inventionen und Sinfonien; 2005; Barenreiter, Kassel
Bach, Johann Sebastian; Das Wohltemperierte Klavier 1; 1997; Henle Verlag
Bach, Johann Sebastian; Das Wohltemperierte Klavier 2; 1997; Henle Verlag
Bond, Ann; A guide to the harpsichord; 2001; Amadeus press, Portland
Bourmayan, Louise; Frisch, Jacques; Méthode pour apprendre la pratique de la basse continue au clavecin à l'usage des amateurs; 1986; Editions du Cornet
Boquet, Pascale; Rebours Gerard; 50 Renaissance and Baroque standards with Variants, Examples and Advice for Playing and Improvising on any Instrument; 2007; Edition Fuzeau
Boxall, Maria; Harpsichord method; 1977; Schott & Co. Ltd. London
Dandrieu, Jean-Francois; Principles de l’Accompagnement du Clavecin; 1719; facsimile edn. (Geneva: Minkoff, n.d)
Despić, Dejan; Ozgijan Petar; Peričić Vlastimir; Generalbas; 1969; Umetnička akademija u Beogradu
Fuller, J. Maitland and Barclay, W. Squire; Fitzwilliam virginal book, volume 1; 1979; Dover Publications
Fuller, J. Maitland and Barclay, W. Squire; Fitzwilliam virginal book, volume 2; 1979; Dover Publications
Kupren, Fransoa ; Umetnost sviranja na klavsenu; 2014; Studio Lirica, Beograd
Scarlatti, Domenico; Sixty Sonatas, volumes 1-2; 1953; Edition G. Schirmer
Schott, Howard; Playing the harpsichord; 2002; Dover Publications