Предмет
Наставници на часовима предавања
др ум. Иван Бркљачић, редовни професор
Услов
Нема
Исход
Оспособљеност студента да самостално и инвентивно употребљава најважније мелодијске инструменте које може да сретне у школској (и другој) пракси, односно спремност да их примени у оквиру гудачких и ad hoc инструменталних ансамбала. Познавање најчешћих специфично једнородних оркестара (оркестра мандолина, тамбурашког и оркестра хармоника).
Циљ
Имајући у виду крајњи циљ који студирање на студијском програму Музичка педагогија треба да оствари (пре свега будући наставници Музике у основним и средњим (музичким) школама) предмет треба да омогући студентима овладавање различитим фактурама и креативну употребу инструмената у школским инструменталним ансамблима (гудачким, ad hoc, итд) и најчешћим специфично једнородним оркестрима (оркестар мандолина, тамбурашки и оркестар хармоника).
Садржај теоријске наставе
1. Врсте и састав оркестара, са тежиштем на гудачком и симфонијском. 2. Одлике и могућности гудачког оркестра. 3. Упознавање разних типова фактуре у композицијама за гудачки оркестар. 4. Проблеми прераде датог вишегласја хорског и посебно клавирског типа за гудачки оркестар. 5, 6, 7. Аранжирање задатог вишегласног текста разних фактура за гудачки оркестар 8. Колоквијум. 9. Специфични оркестарски састави. Мандолински и тамбурашки оркестар. 10. Оркестар хармоника – састав и подела улога, коришћење посебних техничких својстава хармонике (регистри, готови акорди) у оркестарском аранжману. 11, 12. Аранжирање задатог вишегласног текста за оркестар хармоника. 13. Могућности састава ad hoc инструменталног ансамбла и принципи аранжирања у таквим саставима. 14, 15. Аранжирање задатог вишегласног текста за најмање четири инструмента по слободном избору, с тим да један од њих буде хармонски. Колоквијум: Израда аранжмана за гудачки оркестар, на задату клавирску композицију. Испит: Израда аранжмана за ad hoc инструментални ансамбл, на задату клавирску композицију.
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Уредно похађање наставе
2
Активан однос према настави(спремност за наставу, поседовањеприбора за рад, учешће у дискусији ианализи, практично музицирање итд.)
2
Уредно похађање и активност навежбама
4
У потпуности и на време извршене ипозитивно оцењене све предиспитнеобавезе (бонус поени)
2
Две обавезне провере знања (по 15)
30
Испитне обавезе
Опис
Бодови
писмени
30
Усмени
30
Литература
Дејан Деспић: Вишегласни аранжмани, Универзитет уметности, Београд, 1975.
Дејан Деспић: Музички инструменти, Универзитет уметности, Београд, 1994.
Александар Обрадовић: Увод у оркестрацију, Универзитет уметности, Београд, 1978.
Избор из литературе разних стилова и епоха намењене гудачким оркестрима