Предмет
Наставници на часовима предавања
др Срђан Тепарић, доцент
Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН
ма Тања Мијатовић, асистент
Услов
Нема посебних услова
Исход
Очекује се да по завршетку похађања наставе студенти располажу основним знањима везаним за питања музичког стила и да буду оспособљени за самосталан аналитички приступ музичком стилу
Циљ
Оспособљавање студената за аналитички приступ стилу у музици
Садржај теоријске наставе
Теоријска настава Општа проблематика везана за феномен музичког стила и музичко–стилску анализу (теоријски приступ) 1. Историја значења појма стил 2. Однос језика и стила 3. Дефиниције стила (систематизација дефиниција стила с обзиром на различите концептуализације стила) 4. Дефиниције појма стил у колективном значењу 5. Дефиниције појма стил у индивидуалном значењу 6. Историјске категорије стила: традиција, стил епохе, стил периода, стил групе (школе), индивидуални стил, стил дела; посебни статус (историјски/неисторијски) стила нације 7. Разликовање појмова: стил-правац-покрет 8. Промене стила; репрезентативне форме стила и граничне стилске зоне 9. Неисторијске/аналитичке категорије: стилска црта, јединство стилских црта (уже, шире) 10. Однос стилске црте и стилског јединства – "целине"; стилска матрица; стилски корпус 11. Однос историјског и неисторијског аспекта музичког стила 12. Методолошки правци анализе музичког стила, систематизација; структурална и семиолошка поставка: Натиез, Молино... 13. Моделизација: нормативна стилистика: Мејер, Лару... 14. Квалитативна стилистика: Розен, Ратнер... Херменаутички приступ - Гудма 15. Универзални модели музичког стила
Садржај практичне наставе
Практична настава Семинарске анализе одабраног корпуса примера који прате садржај предавања и семинарске дискусије литературе. Израда семинарског рада који обухвата анализу одабраног дела Испитни захтев: 1. Питање из обавезне литературе 2. Анализа примера (стилска формација и стилски комлекс (17-19. век)
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Присуство настави
10
Активност у практичној настави
10
Израда семинарског рада (I верз.)
20
Испитне обавезе
Опис
Бодови
Усмени испит
60
Литература
1. Дејан Деспић: Хармонија са хармонском анализом, Београд: Завод за уџбенике и наставна средства, 1997, (поглавља: 2. 1, 3. 1, 3. 2, 4. 1, 4. 2, 4. 5, 5. 1, 5. 2, 5. 3, 11. 1, 12. 1).
2. Дејан Деспић: Музички стилови, Српско Сарајево, Завод за уџбенике и наставна средста, 2004.
3. Драгутин Гостушки: Време уметности, Београд: Просвета, 1968 (први део)
4. Владислав Татаркјевич: Историја шест појмова, Београд: Нолит, с. а. (глава пета, поглавља IX, X и XI).
5. Чарлс Розен: Класични стил, Београд: Нолит, 1979 (I, 1, 2, 3; II, 1 - стр. 19-120).
6. Ханс Хајнц Штукеншмит "Нова музика", Трећи програм, лето, 1974, стр. 339-512.
7. Збирка текстова за предмет Анализа музичких стилова, Београд: ФМУ, 1995.
8. Избор из секундарне литературе