Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Биљана Лековић, доцент

др Ивана Миладиновић-Прица, доцент

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

др Биљана Лековић, доцент

др Ивана Миладиновић-Прица, доцент

Услов

Нема посебних предуслова

Исход

Базично познавање развојних процеса у историји музике. Разумевање музичких стилова: историјско, теоријско-аналитичко и културолошко схватање карактеристика изучених епоха, жанрова и проблема. Овладавање градивом и способност креативне примене стечених знања у матичној области студија.Примена стечених знања у ширем контексту који има за циљ друштвени ангажман и допринос.

Циљ

Циљ предмета: Изучавање европске, светске и националне музике 20. и 21. века – контекста (друштвеног, политичког, економског), најзначајнијих праваца, техника компоновања, индивидуалних стваралачких доприноса. Курс је, дакле, усмерен ка комплексном познавању различитих појава из музичког живота у њиховом међусобном односу. Циљ је такође да студенти савладају методе учења и истраживања (нарочито коришћењем дигиталних извора), стекну навику самообразовања и изграде основу музичко-историјског мишљења.

Садржај теоријске наставе

. Музичке праксе прве половине 20. века (друштвено-историјски контекст, економски контекст – музичко тржиште, бизнис и предузетништво; општи преглед музичких праваца и метода); 2.Неокласицизам у Француској (Ерик Сати и шесторка); 3.Игор Стравински - фолклорно условљени експресионизам; 4. Игор Стравински - неокласицизам; 5.Бела Барток; 6.Сергеј Прокофјев и Дмитриј Шостакович; 7. Друга бечка школа: Арнолд Шенберг - атонални експресионизам; 8. Арнолд Шенберг – додекафонија; 9. Друга бечка школа – Албан Берг и Антон Веберн; 10. Немачка музика прве половине 20. века (Паул Хиндемит, Курт Вајл, Карл Орф); 11.Српска музика између два светска рата – Прашка група; 12. Музичке праксе после 1945. године (друштвено-историјски контекст, економски контекст – музичко тржиште, бизнис и предузетништво; општи преглед музичких праваца и метода); 13. Оливије Месијан 14. Интегрални серијализам (Пјер Булез, Карлхајнц Штокхаузен); 15. Музика и архитектура/физика, математика (Јанис Ксенакис); 16. Алеаторика (Пјер Булез, Карлхајнц Штокхаузен); 17. Индетерминизам - Џон Кејџ; 18. Пољска школа (Кжиштоф Пендерецки, Витолд Лутославски) и Ђерђ Лигети; 19. Инструментални и музички театар (Маурисио Кагел, Лучано Берио, Винко Глобокар); 20. Развој електронске музике (од аналогне до дигиталне); 21.Правци развоја савремене америчке музике; 22. Композитор као бизнисмен и покровитељ пројеката у области музике: случај Чарлса Ајвза; 23. Музика, медији и предузетништво – Young People's Concerts (1958–1973) Леонарда Бернштајна; 24. Српска музика после 1945. године – аутори, правци, жанрови; Љубица Марић, Станојло Рајичић, Милан Ристић; 25.Неокласицизам у српској музици (Душан Радић, Дејан Деспић); 26.Авангардне новине у српској музици шездесетих и седамдесетих година (Владан Радовановић, Рајко Максимовић); 27. Минимализам у српској музици; 28. Постмодерна у српској музици (Срђан Хофман, Милан Михајловић, Властимир Трајковић, Зоран Ерић) Провера знања – писани тест (колоквијум): писмена провера знања претходно пређеног градива (наставне јединице 1– 11). Слушни тест: звучно препознавање музичких стилова и дела из целокупног градива – десет звучних питања на која се писмено одговара. Усмени испит: усмени одговор на два питања (наставне јединице 12– 25).

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Похађање наставе и активност на часу

10

Провера знања – писани тест (колоквијум)

30

Слушни тест

20

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Усмени испит (два питања)

40

Литература

The Norton Introduction to Music History. Robert P. Morgan: Twentieth Century Music, A History of Musical Style in Modern Europe and America, New York – London, W. W. Norton & Company, 1991. (превод извода у рукопису; са енглеског превела Весна Микић)

Ридер Историја музике 5 и Историја музике 6, уредници др Драгана Стојановић-Новичић и асистент Ивана Миладиновић Прица, Београд, Факултет музичке уметности у Београду, 2015.

Компакт-диск са музичким примерима за слушање – Историја музике 5, Београд, Факултет музичке уметности у Београду, 2013. (Приредиле др Весна Микић и Биљана Лековић)

Компакт-диск са музичким примерима за слушање – Историја музике 5, Београд, Факултет музичке уметности у Београду, 2013. (Приредиле др Драгана Стојановић-Новичић и Ивана Миладиновић Прица)

The Grove's Dictionary of Music and Musicians, 2001.

Историја српске музике, ур. Мирјана Веселиновић-Хофман, Београд, Завод за уџбенике, 2007.

Andreis, Josip, Povjest glazbe 3, Zagreb, Liber, 1989.

Bergamo, Marija, Elementi ekspresionističke orijentacije u srpskoj muzici do 1945. godine, Beograd, Univerzitet umetnosti, 1977.

Veselinović, Mirjana, Stvaralačka prisutnost evropske avangarde u nas, Beograd, Univerzitet umetnosti, 1983.

Kohoutek, Ctirad, Tehnike komponovanja u muzici 20. veka, Beograd, Univerzitet umetnosti, 1984.

Mikić, Vesna, Lica srpske muzike: neoklasicizam, Beograd, Katedra za muzikologiju, FMU, 2009.

Peričić, Vlastimir, Muzički stvaraoci u Srbiji, Prosveta, Beograd, 1969.

Стојановић-Новичић, др Драгана, Винко Глобокар: музичка одисеја једног емигранта, Београд, Факултет музичке уметности, ИП "Сигнатуре", 2013.

Стојановић-Новичић, др Драгана, Облаци и звуци савремене музике, Београд, Факултет музичке уметности, ИП "Сигнатуре", 2007.

Veselinović-Hofman, Mirjana, Fragmenti o muzičkoj postmoderni, Novi Sad, Matica srpska, 1997.