Факултет Музичке уметности
Предмет

Наставници на часовима предавања

др Ивана Перковић, редовни професор

Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН

др Марина Марковић, доцент

Услов

Нема посебних предуслова

Исход

По завршетку модула од студената се очекује да покажу способност да примене историјско, аналитичко, теоријско и критичко знање о музичкој пракси православних земаља до 18. века. Студенти ће бити оспособљени за примену терминологије уско везане за литургијску музикологију и за критичко разумевање појава релевантних за развој музичке праксе православних земаља до 18. столећа.

Циљ

Циљ курса је стицање знања, разумевање историјских процеса, кључних феномена и специфичности музике у земљама Slavia Orthodoxa до 18. века. Развијање способности креативне примене стечених знања и оспособљавање за аналитичке и синтетичке увиде у материју. Нагласак је на интерпретативном моделу наставе у којем се фаворизује разумевање и креативно приступање материји.

Садржај теоријске наставе

Slavia Orthodoxa – полазиште, концепти, историја и уметност. Музика и православно богослужење: црквени обреди, црквене и богослужбене књиге, музичко-поетски жанрови. Православна химнографија: историја и поетика. Музичке референце у химнографским текстовима. Музика Византије (историјски услови развоја, периодизација, световна музика, нотација, осмогласје, рукописи и аутори). Српска музика средњег века (историјски услови развоја, периодизација, световна музика, музички инструменти, црквена музика, рукописи и аутори, аналитичко сагледавање). Српска музика турског периода и 18. века. Руска музика до 18. века. Бугарска музика до 18. века. Средњовековна музика Истока и Запада: путеви и и раскршћа Колоквијум: писмена провера знања претходно пређеног градива. Студија: писани рад на задату тему. Усмени испит: усмени одговор на два питања из градива.

Предиспитне обавезе

Опис

Бодови

Активност у току предавања

20

Колоквијум

20

Студија

20

Испитне обавезе

Опис

Бодови

Усмени испит

40

Литература

Јаковљевић Андрија, Антологија са неумама из доба кнеза и деспота Стефана Лазаревића, Крушевац, 2004.

Мирковић Лазар, Православна литургика 1-3, Београд, Свети архијерејски синод Српске православне цркве, 1982.

Пејовић Роксанда и сарадници, Српска музика од насељавања словенских племена на Балканско полуострво до краja XVIII века, Београд, Универзитет уметности, 1998.

ПерковићРадак Ивана, Музика српског Осмогласника, Београд, Факултет музичке уметности, 2004.

Перковић Ивана, Црквена музика, у: МирјанаВеселиновић-Хофман, ур., Историја српске музике, Београд, Завод за уџбенике, 2007, 297-329.

Перковић Ивана, Од анђеоског појања до хорске уметности: српска хорска црквена музика у периоду романтизма (до 1914. године), Београд, Факултет музичке уметности, 2008.

Перковић Ивана, Музика речи у речима музике: плетеније словес и српска химнографија, Мокрањац, 2013, 42–53.

Petrović Danica, Osmoglasnik u muzičkoj tradiciji Južnih Slovena, Beograd, SANU, 1982.

Стефановић Димитрије, Стара српска музика, Београд, Музиколошки институт САНУ, 1975.

Troelsgård Christian, Byzantine Neumes. A New Introduction to the Middle Byzantine Musical Notation, Copenhagen, Museum Tusculanum Press, 2011.

Wellesz Egon, A History of Byzantine Music and Hymnography, Clarendon Press, Oxford, 1962.