Предмет
Наставници на часовима предавања
др ум. Иван Бркљачић, редовни професор
Наставници и сарадници на часовима вежби и ДОН
ма Игор Андрић, асистент
Услов
Нема посебних услова
Исход
Студент је стекао знање и способност самосталног тумачења елемената музичког облика и разумевања било ког музичког тока (истовремено кроз његове појединачне сегменте и у његовој укупности), путем вербализације и кроз писмене анализе. Такође, студент је стекао способност да самостално анализира облик песме, сонатни облик и облик варијација из различитих стилских периода и жанрова, као и могућност критичког промишљања и уопштавања, путем практичне анализе и елемената импровизације.
Циљ
Овладавање елементима музичког облика и њиховим садејством у изградњи музичког тока. Упознавање са општим принципима обликовања форме (независно од формалног модела). Разумевање типологије музичке форме. Стицање компетенција за: бављење педагошким радом у музичким и општеобразовним школама, стручан рад у различитим институцијама културе, медијима; примену стечених знања и вештина у различитим видовима музике, у дигиталним технологијама и уметничким истраживањима.
Садржај теоријске наставе
1. семестар Предавања: 1. Од појединачних звукова до заокружене музичке форме. Појам и метод анализе музичког облика 2. Музички ток, музички планови, компоненте музике 3. Рашчлањивост и сегментирање музичког тока, архитектонски и еволутивни принцип, сигнал почетка и сигнал краја, границе у музичком току 4. Елементи музичког облика (мотив и мотивски рад, тема и тематски рад, метричко формалне јединице, фигура и пасаж). Самостална студентска креација у раду са мотивима и темама 5. Реченични ниво (дефиниција, састав и типологија музичких реченица) 6. Изнадреченични ниво (период, двопериод, низ реченица, низ периода) 7. Исподреченични ниво (типови фрагментарних структура, синтагма, потенцијална реченица) 8. Еквиваленција (односи сегмената на растојању и у суседном односу) и контраст у музичком облику 9. Типови излагања. Симетрија у музичком облику 10. Увод у формалне типове, аутономна и хибридна форма, егзоцентрична и ендоцентрична форма 11. Концепција дводела и тродела. Облик песме - дводелни и троделни 12. Прелазни облик песме 13. Развијена песма. Сложена песма 14. Критичко читање литературе 15. Колоквијум Вежбе: Практичан рад у складу са тематским јединицама претходно обрађеним у оквиру предавања 2. семестар Предавања: 1. Претече сонатног облика 2. Глобална концепција сонатног облика 3. Однос тема у сонатном облику 4. Дистрибуција експозиционих и развојних сегмената у сонатном облику 5. Статус репризе у сонатном облику 6. Жанровско испољавање сонатног облика 7. Прожимање сонатног облика са другим формалним типовима 8. Критичко читање литературе 9. Критичко читање литературе уз коришћење клавира и електричних клавијатурних инструмената, са елементима импровизације 10. Варирање као принцип изградње форме (варирање у ужем и у ширем смислу). Историјски развој облика варијација 11. Типови варирања и различити типови облика варијација 12. Жанровско испољавање облика варијација 13. Критичко читање литературе 14. Критичко читање литературе уз коришћење клавира и електричних клавијатурних инструмената, са елементима импровизације 15. Рекапитулација градива и припрема за испит Вежбе: Практичан рад у складу са тематским јединицама претходно обрађеним у оквиру предавања Захтев на колоквијуму: Писмена анализа примера из епохе класицизма, на бази тумачења реченичног, исподреченичног и изнадреченичног нивоа; писмена анализа облика песме из епохе класицизма Захтев на испиту: Писмени део: Писмена анализа примера из епохе класицизма (сонатни облик/облик варијација) Усмени део: Одговор на два питања из пређеног градива
Предиспитне обавезе
Опис
Бодови
Активност у току предавања и вежби
5
Практична настава/писмена анализа
20
Колоквијум
20
Домаћи радови
15
Испитне обавезе
Опис
Бодови
писмени део испита
20
Усмени део испита
20
Литература
Peričić, Vlastimir, Skovran, Dušan: Nauka o muzičkim oblicima, Univerzitet umetnosti, Beograd 1991.
Popović, Berislav: Muzička forma ili smisao u muzici, Beograd: Clio, 1998.
Zatkalik, Miloš, Medić, Milena, Vlajić, Smiljana: Muzička analiza 1, CD ROM, Beograd: Clio 2003.
Zatkalik, Miloš, Stambolić, Olivera: Rečenica u tonalnoj instrumentalnoj muzici, Fakultet muzičke umetnosti, Beograd, 2005.
Adorno, Teodor: Problemi glazbene analize, u: Zvuk br.3, СОКОЈ, Загреб, 1989.
Schoenberg, Arnold: Fundamentals of musical composition, Faber & Faber LTD, London, 1967.
Лутославски, Витолд: Напомене о изградњи великих затворених облика рукопис, 1967.
Sabo, Anicа: Prelazni oblik između dvodelne i trodelne pesme: suočavanje teorijskih postavki i analitičke prakse, Muzička teorija FMU, 2006.
Rosen, Charles Sonata Forms, W. W. Norton & Company, New York, London 1988.
Newman, William S: The Sonata in the Classic Era, W. W. Norton & Company Inc., New York 1972.
Dahlhaus, Carl: Ludwig van Beethoven. Approaches to his Music, Clarendon Press, Oxford 1997.
Cone,, Edward T. Musical Form and Musical Performance, Norton, New York, 1968.
Brkljačić, Ivan: Formalni tip varijacija - analitička kategorizacija različitih tipova varijacija, rukopis, Beograd, 2015.
Sabo, Anica, The Form of Variations - Steps in the Analytical Procedure, In: Miloš Zatkalik et al.. (ed.), Music Theory and Analysis, Faculty оf Music, Belgradе, 2010, 299–311.